Balerini, solişti, membri ai orchestrei şi angajaţi ai departamentului administrativ. În total, câteva zeci de angajaţi ai Operei Române din Bucureşti şi-au arătat sprijinul faţă de actuala conducere a instituţiei, criticată de fostul coordonator al trupei de balet, Johan Kobborg.
„Domnul Kobborg prezintă situaţia atât în presa locală, cât şi în presa internaţională, cu susul în jos. Acuză doi directori, mestrul Vlad Conta şi Tiberiu Soare de corupţie şi de minciună, câtă vreme banii pe care dânsul i-a strâns la gala de caritate pe care a organizat-o la New York nu se regăsesc,” spune Irina Iordăchescu, prim-solist al Operei Naţionale din Bucureşti.
Conflictul mocneşte de mai mult timp, dar protestul de marţi al balerinilor străini i-a scos în stradă şi pe cei români, care spun s-au simţit discriminaţi.
„Doar lor li s-a permis să danseze în această instituţie şi nouă, românilor, ni s-au dat doar anumite lucruri de dansat, nu acelaşi lucru ca şi ei,” zice Adrian Ionescu, angajat în ansamblul de balet.
- „Și la nivel de salarizare te-ai simţit discrimat?”
- „Da, este de două, trei ori mai mic decât al colegilor mei.”
- „Cât ai salariu?”
- „1.000 de lei.”
„Cei cu contract de munca se supun legii salarizarii. Pentru drepturi de autor sau colaborator, e negociere. Uneori o oferta, dar o oferta sa atraga omul,” explică Constantin Şorop, angajat al Departamentului de Resurse Umane.
Scandalul a izbucnit după ce Johan Kobborg şi-a anunţat plecarea de la Opera Română, supărat că pe site-ul instituţiei nu mai figurează ca director artistic. În încercarea de a linişti spiritele, ministrul Culturii i-a oferit postul de director al Corpului de Balet. După două zile de gândire, artistul danez a refuzat şi şi-a anunţat demisia. Un gest copiat şi de prim-solista Alina Cojocaru şi balerinii străini, care reprezintă o treime din echipă.