Iniţiatorii proiectului de lege spun că statul român trebuie să se implice mai mult în a stopa vânzarea autoturismelor la care s-au modificat elementele de identificare, s-a falsificat istoricul reviziilor şi al reparaţiilor şi, cel mai important, a fost redus numărul de kilometri afişat în bord.
„Aceşti supranumiţi samsari care cumpără maşini şi le vând ca şi o industrie până acum, nu au niciun fel de oprelişti în a măslui datele tehnice ale maşinilor. Se întâmplă că un cumpărător de bună credinţă cumpără un autovehicul care are în bord o sută de mii de kilometri şi el de falpt are cinci sute de mii de kilometri”, spune Alexandru Nazare, deputat PNL, iniţiator al legii.
Dincolo de paguba din buzunarul clientului, care plăteşte scump un hârb, mai grav e că samsarii pun în pericol siguranţa circulaţiei.
„Se circulă pe stradă cu acele maşini, punând viaţa altor oameni în pericol fără ca noul conducător auto să ştie acest lucru”, spune Andreea Paul, deputat PNL, iniţiator al legii.
Dacă legea va fi adoptată, cei prinşi cu minciuna vor risca între doi şi cinci ani de închisoare.
Un domn încearcă să vândă un autovehicul. Iniţiativa legislativă nu-i e pe plac: „Păi ce e grav asta, pentru kilometraj? Nu e ceva grav, nu cred, asta e o nebunie, nu cred că trebuie. Păi ce, e o greşeală, o fi, cine ştie, nu ştii. Pentru kilometraj să faci închisoare, doamne-fereşte aşa ceva”.
Alţii însă, spun că o astfel de prevedere ar fi trebuit să existe demult:
- „Foarte bun, chiar bun. Îţi dai seama, e infracţiune. Păcăleşti lumea, plăteşti, simplu... Cred că este de ajuns, un cinci ani, cred că i-ar fi bine unuia care face o fază de genul asta”.
- „Am auzit vecini, prieteni care au luat maşini şi după aia s-au dus la test şi au descoperit că kilometrajul a fost modificat.
- Ar merita să facă închisoare, normal, pentru că falsifică maşina”.
Proiectul de lege urmează să intre mai întâi în dezbaterea Senatului.