O decizie luată într-o fracţiune de secundă i-a salvat viaţa comandorului Adrian Stancu, din accidentul aviatic. Când pilotul s-a catapultat din avion, aparatul de zbor era la doar 300 de metri de pământ. Intrase deja în picaj, de aceea ofiţerul s-a şi rănit, în timpul manevrei. În România, 93 de piloţi aflaţi în pericol au tras maneta salvatoare.
Aeronava pilotată de Adrian Stancu se afla la aproximativ 250 de metri de sol când a devenit incontrolabilă. Avionul cădea pur şi simplu din cer în momentul în care pilotul s-a catapultat.
Orice întârziere i-ar fi fost fatală. A anunţat turnul de control că a pierdut controlul avionului şi că va încerca să se salveze. Câteva clipe mai tâziu, aeronava MiG21 Lancer s-a zdrobit de pâmânt într-un lan de grâu şi a luat foc.
Avionul a intrat într-un picaj care l-a împins în faţă. La înălţimea aceea a apucat mânerele, a tras, dar nu a avut timp, cred, să se aşeze bine. De aici şi leziunile, pentru că aplicarea forţei de 16G nu a fost perfectă pe axul coloanei vertebrale.
Manevra de catapultare nu este una uşoară, spun specialiştii. Mircea Budiaci, un pilot care şi-a petrecut 20 de ani la manşa avioanelor de tip MiG21, povesteşte că a trecut printr-o experienţă asemănătoare. A fost nevoit să recurgă la manevră în timp ce se întorcea tot dispre Bulgaria, la bordul unui MiG23 cu dublă comandă.
Mircea Budiaci, fost pilot de MiG21: „Suprasarcina la care este supus organismul uman este extraordinar de mare. Aşa, un scurt calcul, un ficat are 2 kilograme, la 16G-uri ajunge la 32 de kilograme, numai să vă daţi seama exprimat în alte cantităţi ceea ce înseamnă acest şoc.
Sub 2000 de metri decizia de catapultare e obligatorie”.
În România, prima catapultare a avut loc în 1955, pe 10 august, iar de atunci, introducându-l şi pe colegul nostru de ieri sunt 93 de piloţi catapultaţi.
Prima ipoteza luată în calcul de anchetatori este că avionul ar fi izbit un stol de păsări.
Paul Constantinescu, fost comandant de aviaţie: „Stolurile de păsări, mai ales în zona de litoral, sunt inevitabile, dat fiind vorba că aici sunt bancurile de peşte. La aviaţia de vânătoare pot fi aspirate, iar în contextul ăsta este obligatoriu să catapultezi”.
Analiştii militari sunt fermi în ceea ce priveşte vechile avioane MiG21 Lancer.
Marian Zidaru, analist militar: „A urmat acel procedeu de upgradare, care le-a adus la nişte standarde de compatibilitate cu NATO.Piloţii s-au adaptat la acel tip de avionică, dar acum e vorba de o tehnologie veche”.
Comandorul de aviaţie Adrian Stancu, pilotul care era la manşa MiG-ului prăbuşit, este internat acum la Spitalul Militar din Capitală. A trecut cu bine de o operaţie, dar rămâne intubat şi respiră cu ajutorul aparatelor.