Plecarea liberalilor de la guvernare pare a fi tranșat disputa din jurul Portului Constanţa în favoarea lui Radu Mazăre, primarul oraşului.
„Porturile mari din Europa sunt la primării, n-ar fi chiar așa o treabă nemaiauzită să fie la primărie. Dar nu intenționăm să fie integral la primărie, Portul Constanța trebuie scos pe bursă 15%. Dacă ar fi la primărie nu ar fi o catastrofă”, a spus Dan Șova.
Altele erau planurile în timpul mandatului Ramonei Mănescu. Şefa Transporturilor era dispusă să cedeze unui investitor privat doar 5% din acţiunile portului, deşi mai mulţi consultanţi îi recomandau să mărească la 20% pachetul scos la vânzare.
Premierul Victor Ponta se arată chiar mai generos. Vrea creşterea procentului la 33%.
„De ce să vii, investitor străin, să bagi 5% în ceva? Suntem neserioși. Adică ori facem măcar o treime, ca să existe un interes pentru investitorii privați, ori dacă nu, nu”, a spus Victor Ponta.
Cel care pierde este Ministerul Transporturilor, care nu va mai fi acţionar majoritar, iar acţiunile ar urma să fie împărţite egal între minister şi Primăria Constanța. Dintr-o astfel de afacere ar avea de câştigat edilul Radu Mazăre. De la 20%, Primăria Constanței ar ajunge astfel să deţină o treime din port. Primarul își face deja planuri cu banii care ar urma să intre în buget în acest fel.
„Subvenția pe care le-o dăm celor care primesc va fi mai mare, deci vor plăti mai puțin (...) Lucrez la chestiunea asta și este direct legată de acțiunile portului”, a spus Radu Mazăre.
Creşterea influenţei lui Radu Mazăre în port nu este însă pe placul operatorilor portuari. Odată cu schimbarea acţionariatului în Portul Constanţa, există riscul pierderii fondurilor comunitare pentru modernizare, explică ei.
Acum, Portul Constanţa funcţionează doar la jumătate din capacitatea sa anuală, de 120 de milioane de tone. Prin urmare, profitul anual ajunge doar la 14-15 milioane de euro.
Portul Constanța este și raiul evaziunii fiscale. Bugetul de stat pierde miliarde de euro în fiecare an de pe urma produselor nefiscalizate - de la carburnaţi, până la îmbrăcăminte şi ţigări - care intră astfel în ţară.