Vestea că la ora 12:00 fix circulaţia va fi deschisă pe pod i-a făcut pe mulţi şoferi să aleagă această variantă de traversare a Dunării, chiar dacă mai aveau câteva ore de aşteptare. „Aştept de 25 de ani să se întâmple treaba asta. Am fost marinar pe bacul bulgăresc şi am văzut cum este acolo şi acum am ajuns din Bulgaria în şase minute de acasă până aici”, spune unul dintre vizitatori.
Nu au lipsit nici bicicliştii care au dorit să traverseze în premieră Dunărea pe două roţi, mai ales că noul pod are în dotare şi o pistă specială pentru ei.
Autorităţile le recomandă totuşi turiştilor să fie răbdători. Chiar dacă accesul este gratuit până pe 1 iulie, trecerea este îngreunată de controalele de frontieră. Cel pentru autoturisme se face o singură dată de către echipe mixte româno-bulgare pe malul românesc, iar pentru trenuri - pe partea bulgară.
Lucrările propriu-zise la podul Calafat-Vidin au început în martie 2008. Iniţial au fost probleme cu exproprierile, iar apoi cu descoperirile geologice de pe traseu. Până acum, exista un singur pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, pe toată lungimea frontierei, de aproape 500 de kilometri - cel dintre Giurgiu şi Ruse.
Investiţia pentru construcţia noului pod depăşeşte 300 de milioane de euro, dar cea mai mare parte a sumei au suportat-o vecinii bulgari. Tocmai de aceea, ei vor primi 83% din banii strânşi din taxa de pod, care variază între 6 euro pentru autoturisme şi 37 de euro pentru camioanele de peste 12 tone.
Acum, autorităţile române şi cele bulgare se gândesc deja la un al treilea pod peste Dunăre, care să lege Călăraşi de Silistra. Preşedinţii celor două ţări au ajuns la acest acord în timpul summitului ţărilor central-europene de la Bratislava.
Pe aceeaşi temă:
Inaugurare istorică: Podul Calafat Vidin se deschide astăzi circulaţiei