Sectorul IT&C a ajuns să joace un rol mai important decât agricultura în creşterea economică. Iar în industria producătoare de componente auto aproape că nu este lună în care să nu fie anunţată o investiţie nouă. Cu cât cele două sectoare se extind mai tare în România, cu atât creşte deficitul de angajaţi calificaţi. Companiile care produc subansamble pentru maşini caută ingineri specializaţi pe industria auto.
Salariile mari sunt generate de diferenţa între posturile scoase la concurs şi forţa de muncă disponibilă. Companiile din industria auto şi din sectorul IT oferă pachete salariale atractive, atât ca să îşi menţină angajaţii pe care deja îi au, dar şi ca să recruteze oameni din firme rivale.
„Dacă pentru un contabil de nivel junior salariile cresc cu cu 5-6% într-un an, pentru un post de inginer foarte specific sau pentru un post de programator, procentele pot să depăşească 10-20%”, spune Oana Datki, specialist în resurse umane.
Un programator începător câştigă aproximativ 700 de euro pe lună. După doar trei ani ajunge la 1.000 de euro pe lună, iar după alţi trei ani salariul i se poate dubla. De pe băncile şcolilor din România ies anual 7.000 de absolvenţi de informatică. Însă necesarul de IT-işti este dublu. În plus, nu toţi absolvenţii sunt specializaţi pe limbajele de programare cerute de companiile producătoare de software.
La fel şi în cazul sectorului informatic - o diplomă de inginer nu garantează că absolventul are şi cunoştinţele necesare. Dar spre deosebire de companiile IT, cele din industria componentelor pentru automobile încearcă pe cât posibil să menţină salariile sub control. Salariul mediu al unui inginer auto este de aproximativ 600 de euro pe lună. Este peste salariul pe economie. Însă, în Germania, de exemplu, acelaşi inginer poate câştiga de cinci ori mai mult.