Conducerea instituţiei a derulat, în perioada 23-27 decembrie, un control la un sfert din bazele de deszăpezire (dintr-un total de 300 de baze) de pe drumurile naţionale.
Ministerul Transporturilor a constatat că, în cazul fenomenelor meteo extreme, activitatea de deszăpezire este deficitară, din cauza lipsei utilajelor de tip greu şi a decis iniţierea unui program de achiziţii de autofreze.
Starea tehnica a utilajelor din proprietatea firmelor de deszăpezire lasă de dorit, maşinile sunt vechi şi insuficiente, iar cantităţile de material antiderapant sunt prea mici pentru a face faţă iernii dificile. La controlul făcut reprezentanţii Companiei de drumuri s-a mai descoperit că în bazele de deszăpezire, autofrezele lipsesc. Ceea ce înseamnă că, în caz de nevoie, activitatea de deszăpezire este practic paralizată. Efectele s-au văzut deja în urmă cu două săptămâni când drumurile spre zeci de localităţi au fost blocate zile întregi.
În urma verificărilor, instituţia a constatat deficienţe privind starea tehnică a utilajelor aflate în proprietatea firmelor de deszăpezire, diferenţe între cantităţile de material antiderapant (sare şi nisip) aprovizionate, faţă de cele din programul aprobat pentru iarna 2012-2013, dar şi diferenţe între numărul utilajelor existente şi numărul utilajelor din programul aprobat.
Ministerul Transporturilor începe un program de achiziții
Ministerul Transporturilor a anunțat că va începe un program de achiziţie a unor utilajele noi, pentru a rezolva problema. Aceasta, în condiţiile în care oricum firmele de deszăpezire primesc anual sume consistente pentru a avea grijă de drumuri şi autostrăzi.
Mircea Pop, director general CNADNR, spunea într-o şedinţă a comandamentului de iarnă că există bani de la UE şi că sunt în pregătire actele pentru organizarea licitației în vederea achiziționării de autofreze noi. El spunea că utilajele cu care se lucrează în prezent sunt vechi de 50-60 de ani. „Pe-astea să le trimiteți la muzeu. După 50-60 de ani de folosire cred că e cazul să ajungă la muzeu, nu pe drumurile din România”, a replicat ministrul de Interne, Mircea Dușa.
„S-a constatat că întregul program de deszăpezire este conceput pentru activităţi de întreţinere a drumurilor naţionale pe timp de iarnă, în condiţii meteo normale.În cazul fenomenelor meteo extreme, activitatea de deszăpezire este deficitară din cauza lipsei utilajelor de tip greu (autofreze).Pentru soluţionarea punctuală a acestei situaţii, MT a demarat un program de achiziţie a unor astfel de utilaje specifice”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Totodată, Ministerul Transporturilor a solicitat autorităţilor locale, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne, curăţarea şi evacuarea zăpezii din interiorul localităţilor, aflată pe marginea drumurilor naţionale, pentru facilitarea activităţilor de deszăpezire ulterioare.
Noul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, declara la audierile comisiilor parlamentare că doreşte ca autorităţile locale şi CNADNR să achiziţioneze lame, care „costă 2 lei”, şi încheierea unor parteneriate cu firmele de construcţii din ţară, pentru ca, în condiţiile în care apar situaţii de urgenţă, acestea să poată fi montate pe camioane, însă fără contracte permanente.
Ce sume se plătesc pentru deszăpezire
Doar pentru deszăpezirea din această iarnă, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a încheiat, prin cele şapte regionale, contracte în valoare de 388 de milioane de lei.
De exemplu, Direcţia Regională Bucureşti va plăti iarna aceasta firmelor de deszăpezire peste 76 de milioane de lei, pe zona Braşov se vor cheltui peste 54 de milioane de lei, Regionala de Drumuri Constanţa are încheiate contracte de peste 61 de milioane de lei, iar pentru deszăpezirea din Moldova se vor cheltui alte 58 de milioane de lei.
Contractele de deszăpezire
1. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Bucureşti - 76,18 mil. lei
2. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Craiova - 34,48 mil. lei
3. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Braşov - 54,67 mil. lei
4. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Cluj- 52,66 mil. lei
5. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Iaşi - 58,49 mil. lei
6. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Constanţa - 61,60 mil. lei
7. Direcţia Regională De Drumuri şi Poduri Timişoara - 49,71 mil. lei