În ultimii şase ani, vaporul a făcut nenumărate plimbări până în portul Cernavodă. S-au schimbat bucşele de la zbaturi, tablele de la corpul navei, garniturile de bronz, reparaţii capitale care au ajuns la şase milioane de lei.
„Exista pericolul care la orice deplasare mai mare un pic, de zeci de kilometri, să se rupă coşul, să cadă pe punte şi să distrugă nava sau pe cineva”, spune Dorin Bucă, directorul Şantierului Naval Brăila.
Nava de 40 de metri lungime arată acum fix ca în urmă cu 101 ani, atunci când a ieşit din şantierul Turnul Severin. Toate componentele navei sunt originale. Vorbim atât de catarg, cât şi de zbaturi, de coş, de maşina cu aburi dar şi de un clopot din bronz cu inserţie din argint.
„Asta este mândria cea mai mare. Toate componentele navei sunt originale. Mai puţin tâmplăria. Maşina este nedesfăcută, cazanul este neumblat”, spune Ilie Tincu, comandantul navei Borcea.
Nava Borcea este prima navă cu propulsie proprie construită de inginerii navali români. Iniţial a fost yacht al Regelui Ferdinand, atelier mecanic în Primul Război Mondial şi navă de pasageri în perioada interbelică. Mecanicul Ilie Mogoş a urcat prima oară pe vasul Borcea acum 36 de ani. Este mândru să lucreze şi astăzi la maşina de aburi, chiar dacă asta înseamnă o muncă de 24 de ore doar pentru a porni vasul.
„Îmi place când se învârte maşina şi să meargă ca lumea. Şi focul la fel, când duduie el, fără să iasă fum!”, povestește Ilie Mogoş, şef mecanic.
Vasul este acum în subordinea Inspectoratului Şcolar. El va fi folosit în special pentru activităţile şcolare şi extraşcolare. Cei care vor dori din vara viitoare să se plimbe pe Dunăre, timp de o oră, cu nava Borcea o vor putea face în schimbul sumei de 1.950 de lei. Fiecare oră în plus se mai taxează cu 675 de lei.