Foto: Mediafax
Ministrul spune că pe piaţa de îmbrăcăminte, consumul intern este în jur de 13-15%, iar diferenţa provine din import.
„Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piaţă. Eu am fost şi în mall şi am văzut că scria pe o etichetă comercială foarte frumoasă 100% lână şi când, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producător din interior, era acrilic 100%. Producătorul nu are nicio vină în cazul ăsta. Din contră, s-ar putea ca în magazine foarte luxoase să găseşti contrafaceri, pentru că-ţi fură ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firmă contrafăcute”, a spus Maria Grapini, care a înfiinţat şi condus mai multe afaceri în domeniul textil, scrie Mediafax.
Ea i-a sfătuit pe cumpărători ca atunci când intră într-un magazin de haine să controleze două etichete. Pe lângă eticheta mare, de carton, cumpărătorul trebuie să caute în interiorul produsului, unde fabricantul este obligat prin lege să pună o etichetă.
„Găseşti în interiorul produsului o etichetă mică textilă, imprimată sau ţesută, pe care trebuie să scrie obligatoriu componenţa fibroasă, mărimea şi celelalte. Dacă producătorul face contrafacere şi pune el etichetă de 100%, consumatorul, când constată că nu e aşa, se poate duce la Protecţia Consumatorului să reclame producătorul. Dacă însă producătorul a pus corect eticheta, comerciantul este cel care trebuie amendat”, a explicat ministrul.
Maria Grapini este sigură că cele mai mari contrafaceri sunt făcute de comercianţi. Aceştia fac o presiune foarte mare pe preţ la producător şi ca să aibă un adaos cât mai mare, „pun o etichetă foarte fiţoasă” şi foarte atrăgătoare.
„Iar românul atâta ştie, că dacă este 100% fibră, 100% bumbac, 100% in, este mai bună. Şi într-adevăr este mai bună, dar preţul nu poate fi acelaşi. Până acum era ideea că doar produsul ieftin este contrafăcut, dar eu am rămas foarte dezamăgită atunci când am văzut personal că există această diferenţă între eticheta comercială şi eticheta producătorului. Sigur nu ai atâţia oameni care să controleze tot, dar ar trebui prin sondaj să verifici magazinele, fără să crezi că la magazinele mari nu se pot întâmpla nimic şi să mergi doar la micile buticuri”, a precizat Maria Grapini.
Pot fi trei contrafaceri la acelaşi produs, explică Grapini. Pe de o parte compoziţia fibroasă, poate ca pe etichetă să scrie 100% lână şi să nu fie aşa, poate fi contrafăcut brandul, ceea ce aduce foarte mulţi bani, pentru că brandul vinde bine, şi mai poate exista contrafacerea ţării de provenienţă.