Marţi este a doua zi de proteste în Portul Constanţa. Peste 200 de lucrători manifestează din nou împotriva intenţiei municipalităţii din Constanţa de a prelua un pachet suplimentar de acţiuni la Port. Luni, edilul oraşului Radu Mazăre şi sindicaliştii portuari au discutat, dar nu au ajuns la nici o înţelegere.
Protestul începe la ora 7 şi durează două ore; peste 200 de oameni vin în faţa sediului Administraţiei Porturilor Maritime, unde cer din nou ca statul român să rămână acţionar majoritar la Portul Constanţa. În caz contrar, oamenii se tem că vor rămâne fără locuri de muncă.
Motivul temerilor este faptul că primarul Radu Mazăre a anunţat că, la preluarea acţiunilor, va impune mărirea taxelor pentru operatori.
Din punctul de vedere al sindicaliştilor, orice creştere a taxelor ar duce la scăderea traficului de mărfuri. Aceasta fiind principala sursă de venit a portului, s-ar ajunge la imposibilitatea de plată a salariilor şi, implicit, la disponibilizări.
Luni, 300 de sindicalişti au protestat în acelaşi loc, pentru prima dată în doi ani, cu butoaie, fluiere şi vuvuzele. Reprezentanţii lor au discutat cu edilul Radu Mazăre, însă nu s-a ajuns la o înţelegere.
„Puteţi să mă suspectaţi de orice, inclusiv că merg pe tocuri. Dacă doream să am o afacere în port... Nu sunt prieten cu Şova, nu sunt ai noştri la guvern? Că aşa se fac afacerile în port, când sunt ai noştri la Guvern”, a spus Radu Mazăre.
În opinia sa, portul nu s-a dezvoltat suficient în ultimii 24 de ani, spre deosebire de staţiunea Mamaia, administrată de primăria Constanţa.
„Sunt surprins că aţi iniţiat o acţiune de protest împotriva transferului de acţiuni către Primărie pentru că, în opinia mea, în ultimii 24 de ani portul nu s-a dezvoltat cum ar fi trebuit să se dezvolte. Dacă facem o plimbare prin port (...) şi prin Mamaia constatăm că este o diferenţă enormă de investiţii, dezvoltare, locuri de muncă nou create. Se văd investiţiile de când intri, de la prima pasarelă şi până unde se termină staţiunea, lucru care în Port s-a întâmplat foarte puţin. În Port a scăzut numărul de angajaţi, iar în staţiune a crescut”, le-a spus edilul sindicaliştilor.
„Amestecăm Mamaia cu portul, sunt chestiuni opuse, nu au nimic în comun. Exploatarea portuară e una complexă, pe care puţini o înţeleg. Nu este nici corect, nici util să amestecăm genul de activităţi care se desfăşoară în staţiunea Mamaia, cu genul de activităţi care se desfăşoară în Port. Sunt diametral opuse, nu au nimic în comun”, a fost răspunsul Liderului Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu.
„Portul Constanţa şi aşa are cele mai mari tarife, aproape, din Europa. Dacă noi vrem tarife mari, o să stăm să ne uităm la un port gol, în care n-or să mai fie vapoare, n-o să mai fie marfă şi n-o să mai fie nici lucrători”, mai spune liderul sindical.
Potrivit preşedintelui Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, în cazul în care autorităţile nu vor renunţa la această decizie, sindicaliştii vor organiza un protest de amploare în faţa Primăriei Constanţa, la care vor participa şi colegi de-ai lor din alte judeţe.
Dde cealaltă parte, Radu Mazăre susţine că, dacă va fi nevoie, va face un referendum la nivel local ca să afle părerea tuturor constănţenilor legată de preluarea acţiunilor şi listarea la Bursă a Companiei Maritime.
În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În Port mai lucrează aici, potrivit estimărilor făcute de sindicate, doar 12.000 de angajaţi, faţă de peste 50.000, câţi erau înainte de anii 90.