Măgurele, 2016. Se lucrează la cel mai mare laser din lume şi 1.000 de cercetători sunt deja angajaţi la institutele de acolo. În cinci ani, Ministerul Educaţiei vrea să transforme zona cunoscută pentru performanţă în ştiinţă într-un oraş inteligent care să atragă investitori: Laser Valley. Cu centre de cercetare, socializare şi recreere. Statul ar urma să se ocupe de infrastructură, pentru ca savanţii să aibă legături rapide spre Gara de Nord, Aeroportul Otopeni şi Dunăre. Drumul până la nodurile de transport ar trebui să dureze cel mult 30 de minute.
Adrian Curaj, ministrul Educaţiei: „Ar fi cel mai mare proiect al Strategiei Dunării din Baden-Württenberg pâna la Marea Neagra. Încercăm să facem o poveste de dezvoltare teritorială cu impact mare pe competitivitate.”
Ministerul Educaţiei nu ştie încă de unde să ia banii pentru acest plan care sună bine. Variantele sunt fonduri europene, investitori privaţi şi autorităţi locale. Deocamdată, primarul de la Măgurele ar vrea să poată repara măcar gropile de pe singura cale de acces spre Capitală.
Ştefana Todică, reporter Digi24: „Sunt peste 10 mii de locuitori în oraşul Măgurele, iar oamenii de aici au în acest moment o singură şosea directă către Bucureşti. Şi pot ajunge în Capitală fie cu maşina personală, fie cu autobuzul. ”
Narcis Constantin, primarul interimar Măgurele: Atâta timp cât nu avem un transport public de calitate, eficient cred că nu putem vorbi de dezvoltarea oraşului. Există două şanse: ca Măgurele să fie mai mult decât în proiecte de astăzi. Sau există şansa să rămânem la un nivel de dezvoltare mai mic decât ne imaginăm acum. Oricum, dacă nu visăm, s-ar putea să nu realizăm nimic.
Localnicii nu par însă dispuşi să viseze cu ochii deschişi.
„Nu mai am încredere. Se fac promisiuni înaintea campaniilor electorale, după care în timp se pierd acele promisiuni. Se fac lucrurile mărunte, iar cele care sunt necesare şi importante se pierd.”
***
„Trăim în România şi nu trebuie să ne îmbătăm cu iluzii. ”
Şi nu este vorba despre pesimism, ci de experienţa marilor proiecte eşuate. Mai ales când vorbim despre infrastructură.
Doru Cireaşă, specialist infrastructură de transporturi: „Acest plan este prea puţin realist, nu este corelat cu planurile de dezvoltare regională ale judeţului Ilfov şi ale Bucureştiului. Metrou spre aeroportul Otopeni ... ar trebui să treacă 10 ani ca să se mişte ceva, nu cred că avem această capacitate financiară.”
Deocamdată, Ministerul Educaţiei plănuieşte să lanseze săptămâna viitoare un concurs internaţional de urbanism pentru viitorul Laser Valley. Şi păstrează secrete unele detalii ca să nu provoace scumpirea artificială a terenurilor de la Măgurele.