Birourile directorilor din ministere sunt unele de austeritate, dar numai pe hârtie. În realitate, multe dintre ele sunt dotate cu mobilier de lux şi aparatură de ultimă generaţie, cumpărată din banii companiilor de stat aflate în subordine.
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a cheltuit zeci de mii de euro pe calculatoare, laptop-uri, imprimate, televizoare, frigidere, combine muzicale, mese de consiliu, birouri, canapele, fotolii, scaune, covoare şi telefoane de ultimă generaţie, după cum arată un raport al Curţii de Conturi.
Schema este una simplă. Sub acoperirea unui contract de comodat, companiile de stat cumpără bunuri care ajung ulterior să fie date „în folosinţă gratuită” ministerelor.
Rău nu au dus-o nici şefii acestor firme de stat. De exemplu, fostul director general adjunct Cristinel Smădu a cerut de la stat aproape 20.000 de euro, ca să locuiască într-un apartament dintr-un cartier exclusivist al Bucureştiului.
Deşi abia supravieţuiesc, şi companiile feroviare au cumpărat 17 maşini de lux pentru şefii de la Ministerul Transporturilor. Au plătit chiar şi reparaţiile şi motorina. Doar întreţinerea maşinilor a costat 150.000 de euro anul trecut.
Cheltuielile inutile au fost făcute chiar şi după instalarea unor manageri profesionişti, de care ministrul Transporturilor vrea acum să scape. Ramona Mănescu a cerut ministerului Finanţelor sancţionarea acestora pe motiv că nu şi-au făcut publice veniturile, rapoartele financiare şi criteriile de performanţă.
„Aştept de la ei să-mi prezinte măsuri de viabilizare economică a companiilor. Nu sunt mulţumită. Cum să fiu mulţumită când le cer insistent soluţii concrete?”, spune Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor.
Instalaţi pe vremea când la Transporturi se afla Relu Fenechiu, şefii companiilor feroviare încasează lunar aproape 10.000 de euro, fără alte bonusuri şi sporuri.