„CFR-ul nu mai era a doua armată a ţării, cum era pe vremuri”, a declarat Victor Ponta în ianuarie 2013.
CFR Marfă s-a transformat dintr-una din cele mai bănoase companii deţinute de statul român într-o societate în moarte clinică. Iar drumul de la profituri de sute de milioane de euro la pierderi similare pare a fi unul fără întoarcere.
„Au fost atât de multe greşeli încât mi-e greu să spun unde s-a greşit cel mai mult”, a afirmat Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
Problemele CFR Marfă au apărut încă de la înfiinţarea în forma sa actuală. Atunci, în 1998, societatea avea monopol pe piaţa transportului feroviar de marfă. La scurt timp după aceea au apărut primii operatori privaţi. În 2008, numărul lor a ajuns la peste 25.
Citiţi şi
Statul vrea 61 de milioane de euro pe CFR Marfă
Privatizarea CFR Marfă. Noul proprietar ar putea fi anunțat la 20 iunie
SCRISOARE DE INTENȚIE. CFR Marfă, privatizată până în iunie. Discuția va fi reluată în CSAT
Fenechiu, după întâlnirea cu FMI: Privatizarea CFR Marfă, prioritatea numărul 1
„Cea mai mare concurenţă este concurenţa auto. Şi aici a pierdut CFR Marfă, pentru că ea nu era pregătită să fie lăsată liberă pe o piaţă haotică, necontrolată, o piaţă care ulterior a demonstrat că pur şi simplu s-a canibalizat”, a mai spus Măntescu.
„Astăzi această companie nu mai poate rezista concurenţei. Această companie este devalizată. În fiecare zi pierde contracte, în fiecare zi pierde licitaţii sau nu se poate prezenta la licitaţii din cauză că nu îndeplineşte condiţii”, a explicat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
Pe de altă parte însă, potrivit unui raport al Curţii de Conturi, din anul 2003, numeroase contracte pe care le-a semnat CFR Marfă s-au dovedit a fi extrem de păguboase.
„Energia electrică a fost achiziţionată prin firmele băieţilor deştepţi la preţuri impuse, deci nu la preţul bursei”, a spus preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
Anul 2007 a fost ultimul în care CFR Marfă a obţinut profit. De exemplu, CFR Marfă a raportat o pierdere de 93 de milioane de lei în 2011 în timp ce operatorii privaţi Grup Feroviar Român, Transferoviar şi UniferTrans au avut un profit de 38 de milioane de lei. Asta chiar dacă CFR Marfă are o cotă de piaţă de peste 60 la sută, iar cele trei companii private deţin numai 40 la sută din piaţă.
Cu un management calificat şi fără numiri în funcţii pe criterii politice, operatorii privaţi şi-au extins activitatea. Principalul concutent al CFR Marfă, Grupul Geroviar Român a crescut constant în ultimii ani.
„Reloc Craiova am preluat-o pe 20 august anul trecut, cu 107 oameni. Acum are peste 400 de oameni”, a informat Călin Graţian, vicepreşedintele Grup Feroviar Român.
Ulterior, grupul a cumpărat şi activitatea de producție de locomotive de la Electroputere Craiova, iar planurile sunt mari.
„Cu siguranţă că vom construi aici la Craiova locomotive româneşti într-o perioadă scurtă”, a mai declarat vicepreşedintele Grup Feroviar Român
În schimb, investiţiile statului pentru CFR Marfă au fost oprite treptat din 2004 până acum, iar compania a trecut printr-o reorganizare masivă. De la 32.000 de angajaţi, în 1998, a ajuns la 9.100 în prezent. Nici parcul de material rulant nu a scăpat.
„În fiecare an parcul de vagoane a fost într-un număr nu mic, consistent, în jur de 10 mii de vagoane anual sunt tăiate şi date la fier vechi”, a declarat Măntescu.
Iar la acestea se adaugă furturile de componente. Societatea a rămas acum cu 32 de mii de vagoane şi 900 de locomotive. Şi niciun vinovat.
„Aţi văzut dumneavoastră vreun ministru tras la răspundere, sau au răspuns pentru ceea ce au făcut în ultimii 23 de ani în România?! Nu cred!”, a întrebat retoric preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
Un lucru este cert. În aceste condiţii, CFR Marfă va continua să lucreze în pierdere şi nu va scăpa prea curând de datorii.
Aşa se face că la presiunile Fondului Monetar Internaţional, autorităţile au găsit soluţia: privatizarea societăţii.
„Aici nu ne jucăm. Am discutat cu FMI-ul, am promis că vom face această privatizare şi o vom face. Cred că dacă nu va fi privatizat, nu voi mai fi ministru”, a mai spus Fenechiu.