Prin acest proiect, autorităţile locale primesc atribuţii sporite.
„Baronii locali, în acest moment, încearcă sa obțină partea leului într-o eventuală negociere, să obțină statutul de capitala a regiunii sau statutul de capitală economică”, spune politologul Andrei Ţăranu.
Un exemplu este Portul Constanţa care, potrivit proiectului citat de Gândul, va trece de la Ministerul Transporturilor în administrarea autorităţilor locale, spre nemulţumirea operatorilor portuari.
O astfel de măsură ar putea avea drept efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, au avertizat reprezentanţii companiilor din acest domeniu.
Potrivit proiectului descentralizării, Ministerul Transporturilor va renunţa şi la Metrorex, care ar putea trece în subordinea Consiliului General al Capitalei. Administrarea metroului nu ar trebui însă să ridice mari probleme.
Finanţarea pentru investiţii este asigurată sută la sută prin bugetul de stat.Continuarea finanţării trebuie asigurată indiferent de cine ne patronează”, spune Adrian Angelescu, şef serviciu investiţii la Metrorex.
Şi Poliţia Română va fi reorganizată. Serviciile de ordine şi siguranţă publică, dar şi circulaţia rutieră vor trece în sarcina primarilor. Propunerea a provocat deja nemulţumiri printre edili.
„Altele au fost cererile primarilor muncipiilor reședință de județ și sunt sigur că și cele ale primarilor de orașe sau de comune vizavi de viitoarea descentralizare. Mi se pare, dacă vreți, o acțiune de cosmetizare care este ca apa sfințită. Nu face rău, dar nici bine nu face, spune Gabriel Boriga, primarul municipiului Târgovişte .
Pe lista serviciilor care vor fi reorganizate se află şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi cea a municipiului Bucureşti. Acestea ar putea trece în autoritatea administraţiei locale.