Niciun tren nu a circulat miercuri dimineaţă între orele 7 şi 9, după ce sindicaliştii din Federaţia Mişcare Comercial au decis să declanşeze greva. 32.000 de salariaţi nemulţumiţi au participat la protestul care a blocat circa 600 de trenuri de călători şi de marfă.
Data de 23 aprilie aleasă pentru grevă coincide cu Ziua Feroviarului, în care angajaţii primeau, în trecut, zi liberă şi prime.
ACTUALIZARE ora 9:00 Greva feroviarilor s-a încheiat.
Urmează la ora 10 o nouă rundă de negocieri între reprezentanţii Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial şi cei ai Ministerului Sănătăţii. La ora 17, liderii FNMC se întâlnesc cu Dan Şova, ministrul de resort.
Ce spun călătorii nevoiţi să aştepte în gară finalul grevei:
ACTUALIZARE ora 8:00 Circa 600 de trenuri staţionează în gări, spun oficiali din CFR, cu 300 mai puţin decât estimau liderii sindicali iniţial. Ar fi vorba de 400 de trenuri de pasageri şi 300 de garnituri ale CFR Marfă.
Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR Infrastructură:
Ioan Boloş, liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă Regională CFR Timişoara:
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă:
Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Feroviare:
Ceferiştii cer creşterea salariilor cu 10% odată cu reînnoirea contractului colectiv de muncă şi renunţarea la planul de disponibilizare a 2500 de salariaţi de la CFR Marfă, prevedere cuprinsă în acordul României cu Fondul Monetar Internaţional.
Preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial, Gheorghe Frăţică, a anunţat că de greva spontană ar putea fi afectate aproximativ 600 de trenuri de călători și 300 de trenuri de marfă. Acestea nu vor fi oprite însă în câmp, ci vor fi duse în gări.
„Vor să întrerupă lucrul pentru a trage un semnal către managerii care conduc unităţile de cale ferată”, a spus marţi seară la Digi24 Gheorghe Frăţică.
Greva „nu e organizată de federaţie, e întreruperea voluntară a oamenilor, a salariaţilor, pentru că nu am ajuns la declararea conflictului de muncă. Vom ajunge şi la această etapă după ce expiră şi contractele de muncă la CFR Infrastructură şi vom declanşa conflictul de interese pe cele trei unităţi”, a precizat sindicalistul.
Gheorghe Frăţică mai spune că tensiunile în rândul salariaţilor ating apogeul anul acesta: „Cred că le-a ajuns cuţitul la os.” În plus, „plecarea a 2500 de salariaţi din sistem înseamnă că jumătate din contractele în derulare nu vor mai fi respectate”.
Revendicările ceferiştilor
În primul rând, contractele colective de muncă pentru angajaţii CFR Marfă nu au fost încă prelungite, deşi au expirat luna aceasta, iar cele pentru CFR Infrastructură expiră chiar miercuri. Negocierile s-au împotmolit după ce administraţia CFR Călători a oferit o majorare salarială medie de 4%. Procentul i-a nemulţumit pe angajaţi, care cer o majorare de 10%, în condiţiile în care salariile angajaţilor CFR nu au mai fost majorate de cinci ani. Este de altfel principala revendicare a celor care întrerup miercuri lucrul pentru două ore, după cum confirmă la Digi24 Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial.
O altă nemulţumire este legată de faptul că ceferiştii nu şi-au primit permisele de călătorie, ceea ce înseamnă că lucrătorul nu are voie să urce în tren fără delegaţie sau ordin de serviciu. În caz contrar, trebuie să plătească, exact ca un călător obişnuit.
De asemenea, vor zi liberă de Ziua Feroviarului.
Negocierile privind un nou contract de muncă sunt reluate miercuri, la o nouă întâlnire cu ministrul Transporturilor.
CFR SA
Număr salariaţi: 22.457
Câştigul mediu lunar pe salariat: 2390 lei
CFR Călători
Număr salariaţi: 13.700
Câştigul mediu lunar pe salariat: 2665 lei
CFR Marfă
Număr salariaţi: 8720
Câştigul mediu lunar pe salariat: 2467 lei