FMI subliniază nevoia de îmbunătăţire a transparenţei fiscale, în condiţiile în care există încă erori în estimarea PIB-ului, în medie de 4% din PIB, evaluarea şi supravegherea investiţiilor publice sunt slabe, iar bugetele anuale nu sunt aprobate cu promptitudine, se arată într-un raport al FMI, citat de Mediafax.
Fondul arată că România îndeplineşte un nivel bun sau avansat la 15 dintre cele 36 de capitole luate în calcul, iar la alte 15 îndeplineşte criteriile "de bază".
România nu acoperă în totalitate criteriile pentru cinci capitole, care vizează managementul riscurilor, în timp ce capitolul parteneriate public-private nu a fost evaluat, în lipsa acestor parteneriate la momentul efectuării analizei FMI.
FMI ia în considerare trei categorii, şi anume raportarea fiscală, estimările fiscale şi bugetare şi riscurile fiscale.
În ceea ce priveşte prima categorie, Fondul evaluează ca "bune" sau "avansate" acoperirea la nivelul instituţiilor publice şi calitatea statisticilor fiscale.
Fondul arată însă că raportările fiscale nu acoperă marile companii de stat, care reprezintă aproximativ 10% din PIB-ul României.
De asemenea, FMI notează că, deşi guvernul raportează un volum mare de date privind operaţiunile şi activele sale, aceste informaţii nu sunt consolidate într-un set de rapoarte financiare care să respecte standardele internaţionale.
FMI consideră că prognozele macroeconomice, cadrul pentru bugetele pe termen mediu, legislaţia din domeniul fiscal, precum şi activitatea Consiliului fiscal sunt "bune" sau "avansate".
În ceea ce priveşte riscurile, FMI apreciază că administrarea riscurilor fiscale este "avansată" în identificarea şi raportarea riscurilor asociate cu autorităţile locale.
În schimb, raportarea legată de riscuri precum expunerea sectorului financiar sau potenţialul impact fiscal al schimbărilor din mediul macroeconomic este limitată.
FMI recomandă guvernului României să includă în rapoartele fiscale întregul sector public, să îmbunătăţească nivelul rapoartelor fiscale şi financiare, să detalieze estimările macroeconomice în documentele importante, să crească transparenţa documentării care vizează bugetul de stat şi să extindă analiza riscurilor fiscale.
Totodată, Fondul arată că România a adoptat mai multe reforme din 2010 până în prezent prin care a îmbunătăţit acoperirea, calitatea şi frecvenţa statisticilor guvernamentale care vizează sectorul fiscal.
Evaluarea transparenţei fiscale a fost efectuată de FMI la cererea guvernului României de către o echipă a Fondului în luna februarie a anului trecut.