Prevederile incluse în proiectul noului Cod Fiscal sunt criticate de reprezentanţii unor organizaţii neguvernamentale. Cosmin Popescu este olimpic internaţional la fizică şi elev în clasa a 12-a. A fost deja admis la mai multe facultăţi din Statele Unite ale Americii, dar ca să poată pleca la studii trebuie să-şi găsească un sponsor. „Aş avea nevoie de aproximativ 18.000 de dolari pentru costurile de locuit”, a spus Cosmin Popescu, elev la Liceul Internaţional de Informatică.
Ştie că va fi dificil, pentru că sunt puţine companiile care alocă sume importante de bani pentru astfel de sponsorizări care nu le aduc niciun câştig de imagine.
Începând de la anul, sumele folosite pentru donaţii ar putea creşte. Astfel, potrivit proiectului de Cod Fiscal, companiile vor putea să distribuie, drept sponsorizare, 20 la sută din profit, în limita a 0,5 la sută din cifra de afaceri, faţă de 0,3 la sută, ca până acum.
Asta înseamnă că o companie profitabilă, cu afaceri de un milion de euro, va putea să dea sponsorizări de până la 5.000 de euro. Şi este obligată să finanţeze cu cel puţin 1.500 de euro o federaţie sportivă naţională, dacă vrea să folosească şi restul sumei.
„Temerea noastră este că toată această facilitate de a direcţiona o parte din profit către cauze va fi folosită ca un mod de a-ţi face publicitate, pentru că federaţiile naţionale de sport au o vizibilitate foarte bună”, a spus Georgiana Ilie, Asociaţia pentru relaţii comunitare.
După calcularea impozitului pe profit, din acesta vor fi scăzute sumele folosite ca sponsorizare. „Prioritatea numărul unu sunt cauzele umanitare, urmate îndeaproape de educaţie şi cele ecologice. Sportul din păcate în sistemul de învăţământ nu ocupă un loc aşa cum ar trebui”, a spus Emilia Muscalu, reprezentanta unei firme care face sponsorizări.
„Trebuie încurajată investiţia spre zona de tineret, zona care e slab finanţată din alte surse decât cele bugetare”, a spus Emilian Duca, specialist fiscal. La nivel naţional sunt aproximativ 60 de federaţii sportive.