Experimentul nostru începe la ieşirea din Bucureşti, spre comuna Domneşti. Parcurgem aproximativ 30 de kilometri din centură prin partea de sud, tronsonul care creează cele mai mari probleme şoferilor.
Acelaşi experiment l-am făcut şi la Madrid. Capitala Spaniei are însă trei şosele de centură în regim de autostradă, dispuse la 5, 10 şi 13 kilometri faţă de centrul oraşului.
Vom inconjura Madridul pe prima dintre cele trei șosele de centură în regim de autostradă, M30. Este ora 9 șii 30 de minute. Să vedem în cât timp vom ajunge, din nou, în același loc.
La Bucureşti, pe şoseaua care ocoleşte Capitala, problemele apar destul de repede. Drumul este traversat de căi ferate dezafectate de ani de zile, iar din loc în loc sunt portiuni intregi acoperite cu pietriş.
Am parcurs deja 18 km şi deja avem primul blocaj pe porţiunea de centură din zona comunei Berceni. Este un drum plin de şanţuri în asfalt, de aceea coada de maşini se întinde pe aproximativ 200-300 de metri.
La Madrid însă, autorităţile au rezolvat chiar şi problema poluării, având în vedere distanţa redusă faţă de centrul oraşului.
Constructorii autostrăzii M30 și-au dat seama că, dacă ar fi construit la suprafață, chiar atât de aproape de centrul Capitalei, doar 5 kilometri, ar fi provocat fie poluare, fie foarte mult trafic. S-au gândit atunci să introducă autostrada într-un tunel care are nu mai puțin de 18 kilometri.
Şoseaua de centură a Capitalei nu a fost însă nici măcar modernizată în totalitate. Din cei 72 de kilometri ai centurii, doar 20 au fost lărgiţi pentru patru benzi, însă în partea de nord a şoselei. Pe restul se circula în ritm de melc.
Destinaţia finală, ieşirea de pe centura spre comuna Voluntari. Am parcurs 38 de km în aproximativ o oră. Am avut noroc, probabil timpul ar fi dublu dacă nu ne-am afla în perioada concediilor. Până când statul va face inelul ocolitor de centură prin sudul Capitalei, care practic ar dubla centura actuală, ne chinuim cu aceste drumuri.
Deşi este vorba de aproximativ aceeaşi distanţă, ne-a luat mult mai puţin timp să înconjurăm Madridul.
Așadar, am reusit să încercuim Madridul în doar 25 de minute. E vorba de 35 de kilometri în regim de autostrada.
În plus, pe centrura Madridului trec mult mai multe maşini - 300.000, faţă de 144.000 în cazul şoselei care înconjoară Bucureştiul.