„E vorba de zeci de vagoane, până la 100, ceea ce înseamnă foarte mult, dar asta la o verificare inițială. Există diferențe între situațiile din teren și din contabilitate. Accept, până în momentul când voi avea un raport final, și faptul că e posibil să fi fost greșeli în contabilitate”, a declarat ministrul Relu Fenechiu în interviul pentru Digi24.
„S-au găsit multe presupuse nereguli, acum se verifică cui îi aparțin aceste nereguli, dacă ele există într-adevăr, pentru că, bineînțeles, cei responsabili au dat explicații, gen vagoanele sunt în alte depouri, vagoanele sunt pe traseu șamd”, a explicat ministrul Transporturilor.
Prețul unui vagon de tren variază între 60.000 și 100.000 de euro.
Lipsa vagoanelor a fost constatată în urma unui inventar la nivel naţional, derulat de corpul de control al ministerului. Garniturile au început să nu mai iasă la numărătoare din 2008 şi pînă în 2012, adică exact perioada în care CFR Marfă a înregistrat şi pierderi de peste 1,2 miliarde de lei. Valoarea de inventar a vagoanelor lipsă ar putea atinge, astfel, 10 milioane de euro.
Sindicaliştii feroviari oferă propria explicaţie
„A avut o defecțiune, l-au scos, nu l-au evidenţiat şi au uitat de el. Pentru că vagonul pune în pericol siguranța circulației este scos din compunerea trenului și lăsat în stație”, a explicat pentru Digi24 Iulian Măntescu, lider de sindicat.
„Ele stând, se degradează, ruginesc, iar cei care nu au venituri le fură din componente și le duc la fier vechi. Ca să le punem apoi pe roți și în circulație, necesită foarte mulți bani”, a mai spus Măntescu.
CFR Marfă are în prezent aproape 38.000 de vagoane, însă din acestea puţin peste 15.000 sunt în circulaţie. Celealte 23.000 zac prin depouri, spun sindicatele, pentru că au nevoie de reparaţii. Cel mai probabil, garniturile trase pe linie moartă nu se vor mai întoarce prea curând pe trasee.
Datorii și pierderi de peste trei miliarde de lei
Iar banii sunt marea problemă a operatorului CFR Marfă. În ultimii cinci ani, datoriile şi pierderile companiei au depăşit trei miliarde de lei. La presiunea FMI, statul a scos la vânzare operatorul feroviar. În cursa pentru privatizarea societăţii s-au înscris trei investitori. Primul este Grupul Feroviar Român, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Al doilea, un consorţiu româno-austriac format din compania Transferoviar şi din fondul de investiţii Donau Finanz. Lista este închisă de firma americană de management feroviar OmniTrax.
Statul speră să obţină cel puţin 180 de milioane de euro în urma vânzării a 51% din acţiunile CFR Marfă.
Vagoanele CFR Marfă
37.498 de vagoane din care
14.825 în conservare
22.673 în exploatare din care circulă 15.252
(sursa: Sindicatul Mecanicilor de Locomotivă)
Citiți și: Patrimoniul CFR Marfă, curățat de vagoanele vechi
CFR Marfă are pierderi uriaşe, privaţii fac profit
Corpul de control al Ministerului Transporturilor face verificări la CFR Marfă