O astfel de destinație este Clisura Dunării, un loc de o frumuseţe deosebită, unde fluviul formează golful Mraconia. În zonă au investit doar proprietarii de pensiuni, nu şi autorităţile, astfel că locul s-a transformat din raiul pescarilor în cel al service-urilor. Drumul de acces este neasfaltat, plin de gropi şi denivelări, asa că bugetul de vacanţă trebuie să includă şi costul reparaţiilor maşinii.
La câţiva kilometri de Orşova, în dreptul celebrei sculpturi în stâncă a chipului lui Decebal, Dunărea oferă un peisaj superb: un golf format între munţii împăduriţi. Pe maluri au apărut zeci de case de vacanţă şi pensiuni, dar să ajungi acolo e o adevărată provocare - pe turişti îi aşteaptă cinci kilometri de drum neasfaltat, plin de gropi şi denivelări.
Proprietarii de pensiuni ştiu că turiştii nu pot veni la ei decât cu maşina, pentru că trenul ajunge doar până la Orşova, și privesc nepuntincioşi cum golful Mraconia primeşte în recenziile de pe site-urile de turism nota 10 pentru peisaj şi condiţii şi 2 pentru drumul de acces.
„Ne tot promit și autoritățile și primăria că o să ne ajute, în sensul ăsta cu drumul, dar e o promisiune de vreo 10 ani. Nu are nimeni pretenție de astfaltat, dar măcar sa-l niveleze”, spune Dan Dumitrescu, administratorul unei pensiuni din zonă.
La fel de resemnaţi sunt şi cei care veneau în zonă pentru renumele acesteia în ceea ce priveşte pescuitul.
Primarul din zonă spune că nu poate face nimic, pentru că este vorba de un drum forestier.
„Aparținând Ocolului Silvic Orșova, nu puteam să intervenim noi acolo. Sigur că vom putea găsi în viitor o soluție spre rezolvarea acestei probleme”, spune primarul comunei Eşelniţa, Ioan Ciurui.
Un prim pas ar putea fi introducerea drumului în intravilan, dar atunci problema ar fi găsirea de fonduri pentru reabilitarea lui.
Iar acesta nu este singurul caz. De exemplu, Ciocănești, Suceava, a fost ales satul cultural al anului 2014. Turiştii găsesc case tradiţionale încântătoare şi un peisaj desprins din secolul al 14-lea. Asta dacă reuşesc să ajungă în zonă.
Drumul Național 18, care duce în zonă, este de fapt o înşiruire de gropi. Şi o gaură în profitul proprietarilor de pensiuni din Bucovina și Maramureș.
„Am avut turiști străini care mi-au dat telefon că anulează rezervarea făcută la noi că nu pot sa circule pe acel drum. Inutil le-am explicat că pot să ocoleasca prin Bistrița pe DN 17, nu au mai vrut să treacă munții spre noi”, spune Aurelia Badale, președintele Asociației de Turism Vama.
În vest găsim un peisaj ce aminteşte de Alpii austrieci. Minunile staţiunilor din Muntele Mic vin însă la pachet cu un drum de off-road. Cei aproape 30 de kilometri dintre Caransebeş şi Telescaun sunt de fapt o linie de apărare împotriva turiştilor.
În acest moment, un proiect ambițios de dezvoltare a stațiunii, prin care se va amenaja o pârtie ultramodernă, este în desfășurare. Banii vin de la un om de afaceri, dar drumul până acolo ramâne tot în mâinile autorităților.