La mijloc sunt prinşi peste 85.000 de şoferi profesionişi şi sute de mii de români care călătoresc anual cu autocarele sau microbuzele.
Cabinetele psihologice ar putea elibera avize pentru examinarea şoferilor profesionişti doar cu aprobarea Ministerului Transporturilor, fără a mai fi nevoie de ştampila Colegiului Psihologilor. Proiectul iniţiat de Ministerul Transporturilor se află în dezbatere publică şi are deja primii contestari.
„E practic o afacere comercială și angajează psihologi pe care îi pun să facă evaluări psihologice și după aceea nu au niciun fel de răspundere în legătură cu actele pe care le emit, pe când membrii Colegiului Psihologilor au anumită răspundere, cabinetele care sunt special deschise în această privință au răspundere pentru toate actele emise”, spune Mihai Aniţei, preşedintele Colegiului Psihologilor din România
Evaluările psihologice ar trebui să fie mai dure, nu mai permisive, susţin transportatorii, care consideră că astfel unele tragedii ar putea fi evitate.
„Probabil că se obțin un pic prea ușor, fără să constituie un filtru real, lucru care încă o dată poate să coste pe toată lumea”, spune Radu Dinescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România
„Aceste evaluări psihologice pentru conducătorii auto să fie făcute în mod real, să nu se întâlnească cu situații precum cea tragică din Muntenegru”, a adăugat el.
Colegiul Psihologilor a recomandat membrilor săi să nu depună la Ministerul Transporturilor niciun document pentru obţinerea certificatelor. Potrivit Autorităţii Rutiere din România, în prezent în ţara noastră există peste 85.000 de şoferi atestaţi pentru transportul de persoane şi peste 4.900 de operatori de transport.