DECLINUL CFR. Companii feroviare de stat sau investitori privați?

Data publicării:
16012013 20m 20feroviar 20stat 20privat-44081

CFR Călători, CFR Marfă și CFR Infrastructură au fost înființate în forma lor actuală în 1998, prin reorganizarea fostei companii Căile Ferate Române.

CFR Infrastructură administrează peste 95% din rețeaua de cale ferată din România. CFR Călători transportă peste 50 de milioane de pasageri anual, iar CFR Marfă deține peste jumătate din piața transportului feroviar de profil.

Pierderi de sute de milioane de lei

Cu toate că practic nu au avut concurență ani la rând, Căile Ferate nu au reușit să scape de pierderi și să profite de situația favorabilă. De-a lungul timpului, companiile feroviare de stat au avut mai mult „performanțe” negative. Unele dintre acestea chiar greu de egalat, cum ar fi pierderea de 500 de milioane de lei înregistrată la CFR în 2003.

În privința transportului de călători, compania națională vinde 53 de milioane de bilete pe an, iar cele trei companii private abia se apropie, împreună, de 10 milioane de călători. Asta înseamnă o cotă de piață de 85% pentru CFR Călători față de numai 15%, pentru companiile private.

Cu toate acestea, CFR Călători a avut în 2011 un profit de numai 1,5 milioane de lei. În același timp, companiile private RegioTrans Transferoviar Călători și ServTrans au avut un profit cumulat de aproape 11 milioane de lei.

Privații vor să se extindă peste graniță

Și CFR Marfă este o societate cu probleme. A raportat o pierdere de 93 de milioane de lei acum doi ani, în timp ce operatorii privați Grup Feroviar Român, Transferoviar și UniferTrans au avut un profit de 38 de milioane de lei. Asta, chiar dacă CFR Marfă are o cotă de piață de peste 60%, iar cele trei companii private dețin numai 40% din piață.

Mai mult, Grupul Feroviar Român se bate într-o licitație publică cu alți șase investitori interesaţi de preluarea diviziei de marfă a companiei feroviare de stat din Bulgaria.

Încă de la apariția lor, cele trei companii feroviare de stat au suferit din cauza administrării păguboase, cu suspiciuni de corupție. De vină este și politizarea companiilor, susțin nu doar liderii de sindicat, ci și specialiștii din domeniul feroviar.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Peștele de 5 ori mai ieftin decât somonul, dar la fel de sănătos. Mulți români îl ocolesc însă
Digi FM
Tudor Chirilă, despre serialul-fenomen Adolescence: „M-a cam dărâmat, ar trebui să fie parte din modulul...
Pro FM
Bianca Censori vrea să-l părăsească pe Kanye West, dar se teme: „El controlează atât de multe aspecte ale...
Film Now
Channing Tatum și transformările la care și-a supus corpul. Actorul nu va mai accepta roluri pentru care...
Adevarul
Caz bizar. Un bărbat a ajuns la spital după ce a rămas cu mâna prietenei sale blocată în gură
Newsweek
Vin banii de la Mica Recalculare. Pensiile cresc cu sume între 100 și 700 de lei în luna mai
Digi FM
Shiloh, fiica actorilor Angelina Jolie și Brad Pitt, imagini virale. Fanii sunt convinși că adolescenta calcă...
Digi World
De ce nu e bine să asociem friptura cu cartofii prăjiţi. Explicaţiile medicului Mircea Beuran
Digi Animal World
Această femeie a coborât un munte, cărându-și câinele de 49 de kilograme în spate. Imaginile cu animalul...
Film Now
Maria Shriver, detalii sfâșietoare despre divorțul de Arnold Schwarzenegger: „Mi-a frânt inima, mi-a zdrobit...
UTV
Luminița Anghel, confesiuni dureroase despre fiul adoptiv: „Nu vrei să știi ce priviri, câtă ură… mi-a fost...