CFR Călători, CFR Marfă și CFR Infrastructură au fost înființate în forma lor actuală în 1998, prin reorganizarea fostei companii Căile Ferate Române.
CFR Infrastructură administrează peste 95% din rețeaua de cale ferată din România. CFR Călători transportă peste 50 de milioane de pasageri anual, iar CFR Marfă deține peste jumătate din piața transportului feroviar de profil.
Pierderi de sute de milioane de lei
Cu toate că practic nu au avut concurență ani la rând, Căile Ferate nu au reușit să scape de pierderi și să profite de situația favorabilă. De-a lungul timpului, companiile feroviare de stat au avut mai mult „performanțe” negative. Unele dintre acestea chiar greu de egalat, cum ar fi pierderea de 500 de milioane de lei înregistrată la CFR în 2003.
În privința transportului de călători, compania națională vinde 53 de milioane de bilete pe an, iar cele trei companii private abia se apropie, împreună, de 10 milioane de călători. Asta înseamnă o cotă de piață de 85% pentru CFR Călători față de numai 15%, pentru companiile private.
Cu toate acestea, CFR Călători a avut în 2011 un profit de numai 1,5 milioane de lei. În același timp, companiile private RegioTrans Transferoviar Călători și ServTrans au avut un profit cumulat de aproape 11 milioane de lei.
Privații vor să se extindă peste graniță
Și CFR Marfă este o societate cu probleme. A raportat o pierdere de 93 de milioane de lei acum doi ani, în timp ce operatorii privați Grup Feroviar Român, Transferoviar și UniferTrans au avut un profit de 38 de milioane de lei. Asta, chiar dacă CFR Marfă are o cotă de piață de peste 60%, iar cele trei companii private dețin numai 40% din piață.
Mai mult, Grupul Feroviar Român se bate într-o licitație publică cu alți șase investitori interesaţi de preluarea diviziei de marfă a companiei feroviare de stat din Bulgaria.
Încă de la apariția lor, cele trei companii feroviare de stat au suferit din cauza administrării păguboase, cu suspiciuni de corupție. De vină este și politizarea companiilor, susțin nu doar liderii de sindicat, ci și specialiștii din domeniul feroviar.