Unitatea Naţională de Informaţii privind Pasagerii. Aceasta este denumirea oficială a structurii care va supraveghea securitatea zborurilor dinspre şi spre România. În realitate vorbim despre o bază de date care va conţine numele, prenumele dar şi itinerariul tuturor pasagerilor, din care vor fi filtraţi călătorii suspectaţi de legături cu organizaţii teroriste.
„Pasagerii îmbarcați într-un avion vor fi identificaţi în baza de date înainte ca ei să apuce să aterizeze pe vreun aeroport din România. În cazul în care printre ei sunt suspecţi de terorism, aceştia pot fi săltaţi de forţele de ordine într-un timp record”, transmite corespondentul Digi24 Laurențiu Rădulescu.
Datele de îmbarcare ale pasagerilor vor fi oferite chiar de companiile aeriene. Apoi, ele vor fi prelucrate de ofiţeri. Legislaţia din ţara noastră permite acest tip de verificări.
„Consimţământul persoanei vizate nu este cerut când prelucrarea este necesară în vederea protejării vieţii, integrităţii fizice sau sănătăţii persoanei vizate ori a unei alte persoane ameninţate”, se arată în articolul cinci al legii 677/2001.
Specialiştii în securitate spun că măsura de supraveghere luată va permite ofiţerilor de informaţii să ştie din timp dacă spre România se îndreaptă vreun suspect de terorism, care este ora la care el va ajunge aici sau dacă ţara noastră este o simplă rampă de lansare spre vestul Europei.
„Pot fi evitate în primul rând deturnări ale avioanelor, acţiuni de aruncare în aer a acestora”, spune Costin Georgescu, fost șef al SRI.
Acest sistem de monitorizare a pasagerilor funcţionează deja în Anglia, Franţa şi Danemarca şi va costa statul român 15 milioane de euro. Peste 80% din bani vin de la Comisia Europeană. Serviciile de informaţii din ţara noastră anunţau la începutul acestui an că România şi Bulgaria ar fi fost tranzitate până acum de peste 4.000 de suspecţi de terorism întorşi din tabere de antrenament din Siria.