Cele mai multe tronsoane de autostradă date în folosinţă în ultimii ani au fost finalizate cu întârziere, se arată în raportul Consiliului Concurenței. Termenele de execuţie au fost depășite cu mai mult de un an. Cel mai lent au lucrat americanii de la Bechtel, care au asfaltat cei 52 de kilometri dintre Câmpia Turzii și Gilău în mai bine de şase ani.
Cu o întârziere de aproape doi ani a fost finalizată și construcția șoselei de centură a Aradului, dar și sectorul dintre Medgida și Constanța a Autostrăzii Soarelui.
În document este amintită şi perioada de garanție relativ scurtă oferită de constructori, de minimum doi ani. O afacere proastă pentru stat, având în vedere că multe lucrări sunt făcute de mântuială.
Spre exemplu, autostrada București-Cernavodă a avut nevoie în ultimii ani de lucrări de reparații de aproape 300 de milioane de euro. Suma s-ar fi înjumătățit dacă garanția ar fi fost de cinci ani. Totodată, experții au constatat că pe autostrada Orăștie-Deva drumul este deja denivelat, deși au trecut doar trei luni de la inaugurare.
Autoritățile par însă să fi învățat lecția și au cerut o garanție mai mare pentru lucrările de pe Coridorul IV. Primul lot al tronsonului dintre Timişoara şi Lugoj şi autostrada Cernavodă - Medgidia sunt garantate câte patru ani de către constructor.
Ne apropiem astfel de statele europene, care cer garanţii de cinci ani pentru lucrările de infrastructură rutieră.
Totodată, Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra numărului mare de acte adiţionale la contractele de construcţie sau proiectare.
Spre exemplu, între iunie 2010 și iunie 2011, CNADNR a încheiat 96 de contracte. Acestea au fost modificate prin 203 acte adiționale, însă unele contracte au chiar și 12 acte adiționale. În plus, în 24% dintre cazuri valoarea contractului a crescut, majorarea fiind, în medie, de 5 procente.
Întârzieri în execuția lucrărilor
Varianta de ocolire a Aradului: 555 zile
Medgidia-Constanţa: 543 zile
Bucureşti-Ploieşti: 462 zile
Autostrăzi cu perioadă de garanție scurtă
Arad-Timişoara: 2 ani
Bucureşti-Cernavodă: 2 ani
Câmpia Turzii-Gilău: 2,5 ani
Bucureşti-Ploieşti: 3 ani
Autostrăzi garantate 4 ani:
Timișoara - Lugoj Lot 1
Cernavodă - Medgidia
Deva - Orăştie
Perioada de garanție în Europa
Franţa: 5 ani
Austria: 5 ani
Germania: 4 ani
Ungaria: 5 ani
Contractele modificate prin acte adiționale în iunie 2010 - iunie 2011:
96 contracte modificate prin 203 acte adiționale
valoarea contractelor: +5%
Autostrada întârzierilor: Inaugurarea tronsonului Lugoj-Deva, amânată din aprilie pentru august
Un alt exemplu este tronsonul de autostradă Lugoj-Deva. Cei aproape 28 de kilometri de şosea rapidă ar fi trebuit daţi în folosinţă în luna aprilie, însă termenul de finalizare a fost prelungit pentru sfârşitul acestei luni. Cu toate acestea, inaugurarea s-ar putea amâna din nou.
În cazul lotului I al tronsonului de autostradă dintre Lugoj și Deva, fiindcă lotul II încă nu are încă un constructor, darea în folosință a fost amânată de mai multe ori din cauza unor probleme care au apărut de-a lungul celor doi ani, cât a fost perioada de construcții.
Mai întâi au fost probleme legate de exproprieri. Mulți proprietari nu au fost mulțumiți cu prețurile oferite pentru terenurile lor, au făcut contestații iar, deși constructorilor le-a fost atribuită lucrarea, nu s-a putut lucra.
Apoi a apărut problema stâlpilor de curent, câțiva nu au fost îndepărtați din apropierea viitoare autostrăzi la timp, iar constructorii au zăbovit și în acest caz. Ultima amânare a fost în aprilie 2013, când constructorii au invocat vremea rea.
Autostrăzile construite în România, de trei ori mai scumpe decât cele din Bulgaria
Autostrăzile construite în România la şes sunt de 3 ori mai scumpe decât în Bulgaria, iar diferenţa între costurile minme şi maxime pentru aceeaşi formă de relief este mai mare decât în Polonia şi Bulgaria.
„În cadrul analizei s-a constat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec – Krzyzowa)", arată Consiliul Concurenţei.