Garda de Mediu este sesizată cu o frecvenţă aproape săptămânală în privinţa scurgerilor de produse petroliere, în diferite locuri din ţară. Oficialii instituţiei spun că principala cauză a accidentelor este durata de viaţă depăşită.
„Aproape că nu este săptămână unde din cauza coroziunii să nu am câte o spargere, pe Conpet, pe Petrom, care duce automat la poluarea solului. Și mai periculos, dacă este și vreo apă mai aproape”, spune Florin Diaconu, comisarul General al Gărzii Naţionale de Mediu.
Autorităţile spun că amenzile nu sunt neapărat cea mai eficientă soluţie. „Nu amenda sperie, ci oprirea activității”, susține Florin Diaconu.
Reprezentanţii Petrom confirmă vechimea conductelor de transport, fără a preciza nivelul sumelor cheltuite pentru modernizare. România exploatează hidrocarburi de circa 150 de ani, deci ar fi normal ca o parte din infrastructura necesară să fie învechită, spun oficialii companiei petroliere. Un alt motiv pentru avarii îl reprezintă hoţii, susţin cei de la Conpet. Firma este principalul transportator de ţiţei din România, cu o reţea de conducte de 3.800 de kilometri, care traversează 24 de judeţe.
„În ultima perioadă, evenimente de acest gen nu am avut în activitatea noastră şi dacă ele se întâmplă, în marea lor majoritate, sunt de natură infracţională. Într-adevăr, Garda Naţională de Mediu este intransigentă şi conform principiului poluatorul plăteşte, aplică amenzi operatorilor, respectiv Conpet a avut nefericita situaţie să plătească astfel de amenzi numai şi numai în virtutea principiului ca s-a întâmplat poluarea”, explică Liviu Ilaşi, director general Conpet.
Pagubele produse de spargerile de conducte, indiferent de cauză, sunt şi ele destul de mari. Anul trecut, compania a cheltuit în jur de două milioane de lei pentru reparaţii, potrivit datelor oficiale. Se mai adaugă câteva milioane de lei plătite în contul sancţiunilor date de Garda de Mediu şi de Apele Române.