Patronii români câştigă din start dacă-şi fac firma în Bulgaria, acolo unde mediul fiscal este mai prietenos. Taxele pe angajat scad la jumătate, de la 86 la sută cât sunt în România, la 43 la sută în Bulgaria. Apoi se câştigă şi din TVA şi impozitul pe profit mai mici. Bulgaria are o cotă a TVA de 9 la sută în turism, iar impozitul pe profit este de 10 la sută.
Şi în România s-a discutat de mai multe ori despre uniformizarea TVA în turism la 9 la sută, dar propunerea nu a fost pusă în practică. Cazarea şi micul-dejun din hoteluri sunt taxate cu 9 la sută, dar cina are un TVA de 24 la sută. La final, dacă firma este înregistrată în Bulgaria, cheltuielile de exploatare scad cu 50 la sută.
În cazul unui hotel de trei stele de pe litoral, cu o capacitate de 100 de camere şi un grad de ocupare de 60 la sută, profitul creşte cu 50 la sută dacă patronul mută firma de management a unităţii din România în Bulgaria.
Câştigurile sunt mult mai mari în cazul hotelurilor cu peste 300 de camere. Din datele Federaţiei Patronatelor din Turism reiese că anul trecut 10 hoteluri de capacităţi diferite s-au mutat, în acte, în Bulgaria.
Anul acesta, se vor adăuga încă 20-25 de hoteluri. Este o tendinţă care se va intensifica, pentru că profiturile sunt în scădere. La nivelul anului 2013, hotelurile aveau un grad mediu de ocupare de 28 la sută şi o profitabilitate cu 20 la sută mai mică decât în 2008.
Cu toate acestea, s-au ridicat aproape 300 de hoteluri şi pensiuni în plus în cei cinci ani de criză. Acum sunt, în total, circa 1.400, dintre cele mai multe au trei stele - 640, urmate de cele de două stele - 400.