Cele mai multe dintre liniile de cale ferată pe care circulă trenurile de la noi au fost fabricate în anii '70. Potrivit unui document obţinut de Digi24 Timişoara, ar fi nevoie ca pe mai mult de jumătate din lungimea şinelor care străbat România să se intervină urgent. Un exemplu este Magistrala 900, cea care face legătura între Bucureşti şi vestul ţării.
Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara: „Astfel de exfolieri sunt des întâlnite pe căile ferate din România. Dacă nu sunt identificate şi reparate la timp ele pot duce la ruperea şinei şi astfel reprezintă un pericol atât pentru călători cât şi pentru personalul CFR.”
Constantin Petreanu, lider sindicat CFR: „De ani de zile nu se întreţine exact cum ar trebui. Noi avem nişte reglementări interne care nu se respectă din varii motive. În principal lipsa oamenilor şi lipsa materialelor şi lipsa mijloacelor de întreţinere. Încă întreţinem ca acum 100 de ani de când s-a construit calea ferată: cu târnăcopul şi furca cu nouă coarne. ”
Trenurile nu ţin pasul cu timpurile moderne. Aşa că o călătorie între Timişoara şi Bucureşti, de exemplu, este mai lungă şi mai grea ca acum 25 de ani. Nu-i de mirare! Sunt 160 de zone cu limită de viteză pe distanţa de 530 de kilometri. În unele locuri se circulă chiar şi cu 10 kilometri pe oră.
Alexandru Jebeleanu, mecanic de locomotivă: „În anii 90 trenul ajungea la Bucureşti în 6 ore şi 30 de minute. Astăzi trenul ajunge în aproximativ 9 ore.”
Alexandru Jebeleanu munceşte la CFR Timişoara din 1982. Vede zilnic, din cabina locomotivei, cum şinele pe care transportă zilnic mii de călători îmbrătânesc.
Alexandru Jebeleanu mecanic de locomotivă: „O infrastructură care oricând poate ceda şi care pune probleme mari de siguranţa circulaţiei. Însă lucrurile sunt un pic ascunse sub preş, iar ochii celor care trebuie să verifice aceste lucruri încearcă să nu vadă problemele grave care pun în pericol efectiv viaţa celor care circulă pe calea ferată. ”
„Am auzit ceva zdruncinături la intrare dar am crezut că a schimbat macazul. Asta e calea ferată.”
Potrivit unui răspuns oficial al CFR Infrastructură, investiţiile din cardul Regionalei CFR Timişoara, care gestionează peste 3000 de kilometri de şine, sunt extrem de mici. Din 2012 până acum s-au reabilitat, în vestul ţării, mai puţin de 180 de kilometri. Au fost singurele reparaţii făcute în ultimii 25 de ani.
Promisiunile sunt însă multe. Deja în vestul ţării se pregătesc lucrări de refacere a şinelor. Planurile însă sunt mult mai mari. Potrivit Masterplanului de Transport al României , autorităţile vor să acceseze fonduri europene de peste 2,5 miliarde de euro pentru 16 proiecte. S-ar putea pune astfel la punct, până în 2020, sistemul feroviar din România, promit oficialii din CFR.
„Pe raza Regionalei CF Timişoara s-au reabilitat 53,7 km de cale ferată, pe tronsonul Frontieră - Curtici – Simeria.Pe tronsonul Timişoara - Lugoj - Caransebeş - Orşova s-au executat lucrări , prin înlocuirea în totalitate a componentelor suprastructurii căi - şine, traverse, material mărunt şi piatră spartă - pe 120,3 km. Lucrările au fost executate din fonduri de la bugetul de stat".
Sursa: CFR Infrastructură