BUSINESS CLUB Vinul românesc bate în retragere

Data publicării:
sticle vin

Murfatlar, Cotnari şi Jidvei sunt singurele crame din România care au avut anul trecut vânzări de peste o sută de milioane de lei. Iar doi din cei trei, Jidvei şi Murfatlar, au avut încasări în scădere.

În cazul Murfatlar, minusul a fost de 13%. Nici vremea nu a fost de ajutor. Producţia de vin a României a scăzut cu 20% anul trecut, astfel că, în top 10 cele mai mari companii de vin din România, şase au avut vânzări în scădere.

Însă potrivit datelor compilate de Ziarul Financiar, nici în anul precedent nu erau mai mult de trei companii cu vânzări de peste o sută de milioane de lei. Producătorii mari lipsesc de pe piaţa din România, unde se bat companii mici, care nu sunt suficient de puternice cât să iasă la export.

În ultimii 10 ani au apărut foarte mulţi producători mici şi medii, între 10 şi 200 de hectare, care au investit foarte mult în calitate: în calitatea viei, a tehnologiei. Următorul pas ar trebui să fie investiţia profesională în marketing”, spune Ovidiu Gheorghe, preşedintele Patronatului Viei şi Vinului.

Fără branduri mari, în schimb, vinurile româneşti se pierd în anonimat în afara graniţelor. Există şi excepţii. Totuşi, anul trecut cramele din ţară au vândut în străinătate vinuri în valoare de 18 milioane de euro, de aproape două ori mai puţin decât s-a cumpărat din import şi două ori mai puţin decât exportă vecinii bulgari. Prin comparaţie, Franţa a încasat mai bine de şapte miliarde de euro din exporturile de vin, iar Spania - două miliarde şi jumătate. Diferenţa o face prestigiul.

„Cunoscătorii în ale vinului ştiu de România, ştiu de România că e o ţară producătoare de vinuri cu tradiţie, cu peste 6.000 de ani de istorie în producţia vinului. Dar, dacă nu vom face acest lucru care se cheamă brand de ţară, nu vom reuşi să fim pe acelaşi raft dacă vorbim de comerţul modern cu Franţa, Spania, Italia”, mai spune Ovidiu Gheorghe.

Investiţiile în imagine şi un brand de ţară solid le-ar permite jucătorilor mici şi mijlocii din ţară să vândă sub aceeaşi umbrelă. Cu zero notorietate, aceştia au prea puţine unelte cu care să crească vizibilitatea vinului românesc pe pieţele externe. Guverne succesive au anunţat o strategie de promovare. Dar fără rezultat. În ţară se consumă aproximativ 24 de litri de vin pe cap pe locuitor anual, din care, potrivit unor estimări, 90% ar fi vinuri ieftine şi cu preţ mediu care explică veniturile mici ale producătorilor.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Secretele imobiliare din România ale Regelui Charles dezvăluite de...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Selena Gomez reacționează după noile critici legate de silueta sa: Nu-mi pasă că nu sunt subțire băț
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Nazistul care s-a revoltat împotriva cruzimii. Povestea adevărată a lui Oskar Schindler, salvatorul evreilor
Newsweek
Care pensionari NU iau bani în plus la pensie la indexarea din 1 ianuarie? Știm ce meserie au avut
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
Motivul pentru care Al Pacino și-a donat toți bani câștigați din filmul „Cruising”: „Nu am vrut să am asta pe...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...