Cafenea transformată în office-birou. Prin alăturare, iese „Coffice”. La noi, un strămoş îndepărtat ar putea fi considerat internet cafe-ul. În Occident a apărut din nevoia de a lucra într-un mediu relaxat. În cafenea, de la localul clasic s-a ajuns la un concept de sine stătător. Este un trend care schimbă optica atunci când se vorbeşte despre muncă.
Conceptul, puţin modificat şi adaptat, şi-a făcut loc şi la noi, în urmă cu jumătate de an, după o investiţie de 100.000 de euro.
„Afacerea asta a apărut din dorinţa de a face ceva, văzând nevoia în piaţă a necesarului de închiriere pe spaţii mici, a firmelor mici, a start-up-urilor care vor să se dezvolte, dar nu vor un apartament. De obicei, se închiriază birouri mari şi atunci am spus că este o alternativă să facem ceva diferit faţă de ceea ce se găseşte în piaţă”, spune Mihai Olaru, proprietarul Coffice.
Proiectul apărut în Bucureşti depăşeşte conceptul de coffice prin faptul că, de fapt, pune la dispoziţie birouri la bucată. În locaţie mai e şi o cafenea.
Stocul de spaţii de birouri din Bucureşti a ajuns în prezent la 2,16 milioane de metri pătraţi. Echivalentul a vreo 500 de stadioane de fotbal.
Rata generală de neocupare pentru clădirile din Bucureşti este de peste 10%. În prezent, în Bucureşti sunt 288.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri vacante, mai mult de 35% din totalul spaţiilor vacante situându-se în zona Pipera, acolo unde şi-a făcut loc, printre giganţii pieţei, şi Coffice.
Loc este, dar pentru o mică afacere e complicat. Problema cea mai mare pentru micii întreprinzători este că aceste birouri se închiriază numai cu suprafeţe foarte mari, care depăşesc bugetele unor start-up-uri. Suprafeţele minime închiriabile sunt între 350 şi 500 de metri pătrați. La un cost mediu de 20 euro pe metru pătrat, asta ar însemna un buget de 7 - 10 mii de euro lunar. Sumă care poate să fie mai mare chiar şi decât cifra de afaceri a unui start-up.
„Conceptul de Coffice în România, pe lângă spaţiul de cafenea, trendul e să fie adaptat cu aceste spaţii la cheie de birouri, deci vorbim de mii de euro pe care ar trebui să le suporte un start-up. Așa, cu o chirie la oră, e mult mai bine la început, până-ţi dezvolți business-ul”, afirmă Andrei Voica, senior project manager Colliers Internaţional.
„Aici e un fel de showroom închiriat. Am încercat să folosesc mai multe tipuri de materiale. Astfel încât atunci când un client îşi doreşte să vadă un anumit tip de perete, sau un anumit tip de mobilier, să-i arăt aici o amenajare în sine, cu mochetă cu tot”, mai spune proprietarul Coffice.
Spaţiul de birouri măsoară 300 de metri pătraţi unde au fost amenajate atât birouri individuale, cât şi birouri open space. Acestea sunt situate în spatele cafenelei și pot fi închiriate și pentru o zi. Chiria unei săli de conferinţă este de 15 euro/oră. Închirierea unui birou în conceptul open space costă 150 de euro lunar, adică mai puţin de 5 euro pe zi. Cel mai important însă în acest concept de boutique office este că pachetele financiare nu sunt fixe ca la marile corporaţii, ele se pot personaliza în funcţie de dorinţele şi aşteptările clienţilor.