În Capitală sunt un milion şi jumătate de maşini la o populaţie de aproape două milioane de locuitori. Iar locuri de parcare sunt de zece ori mai puţine. În plus, un sfert dintre autoturisme aparţin celor care nu locuiesc în oraş, dar muncesc aici.
În fiecare zi 400.000 de maşini vin şi pleacă din Capitală, iar aproape fiecare dintre aceşti şoferi va căuta un loc de parcare în Bucureşti. Numai că oraşul le pune pe dispoziţie numai 250.000 de locuri de parcare, din care 90 la sută sunt parcări rezidenţiale.
Problema s-ar putea rezolva dacă la intrările în oraş ar fi construite noduri intermodale. Adică, parcări legate de liniile de autobuze, tramvaie, troleibuze sau metrou. Astfel cei care locuiesc în afara Capitalei vin cu maşina până la periferie, o lasă într-o parcare modernă, apoi se urcă într-un mijloc de transport în comun. Autoritaţile se chinuie de trei ani să construiască un astfel de nod la intrarea dinspre comuna Pantelimon.
La intrare dinspre DN1 ar fi trebuit să fie prima parcare de tip park and ride din Capitală, astfel încât toţi şoferii care vin din comunele învecinate să îşi lase autoturismul aici. Drumul spre serviciu l-ar continua cu tramvaiul, autobuzul sau viitoarea magistrală de metrou.
Proiectul a rămas încă la stadiul de organizare de şantier, deşi trebuia inaugurat anul acesta. Ca şi cum numărul uriaş de maşini n-ar fi de ajuns pentru aglomerarea traficului, şoferului bucureştean i se mai pune o piedică imensă: şantierele. Cea mai dificilă zona - Piaţa Sudului, acolo unde de doi ani se construieşte un pasaj subteran.
Tunelul trebuia terminat în decembrie 2015, dar va fi gata abia la finalul lunii iunie.
Şi Aradul se confruntă cu lipsa locurilor de parcare în centru. Şoferii transformă orice loc liber într-o parcare improvizată.
Lipsa locurilor de parcare a dus la apariţia unor astfel de spaţii care deşi oficial nu sunt considerate parcări ele sunt folosite de şoferi şi tolerate de autorităţi.
De exemplu, o parcare ad-hoc ocupă centrul platoului din faţa Palatului Administrativ, sediu Primăriei Arad. Nimeni nu a amenajat vreodată acolo vreo parcare însă ce e drept - nimeni nu a primit nici vreo amendă pentru că şi-a lăsat maşina în mijlocul drumului. La fel se întâmplă şi cu terasa fostului cazino - care nu mai este călcată de pantofi scumpi, ci de pneuri de maşini.
Soluţiile Primăriei există, însă nu pot fi puse în practică deocamdată.
„În Municipiul Arad există proiecte pentru două parcari subterane în zona ultracentrală, în zona Pieţei Avram Iancu şi a Pieţei Catedralei”, spune Corina Drăghici, purtător de cuvânt Primăria Arad.
La prima licitaţie pentru parcarea din Piaţa Avram Iancu, de toamna trecută, nu s-a prezentat nimeni.
Baia Mare. 50.000 de maşini se bat zilnic pe cele 15.650 de locuri de parcare amenajate. În plus...
„... la acestea se adaugă cele care sunt în tranzit și înmatriculate în alte județe”, spune Florin Șironka, șef Serviciul Public Înmatriculări Maramureș.
Cu peste zece restaurante, localuri și baruri și trei instituții de interes public, strada Școlii este una dintre cele mai aglomerate străzi din municipiul Baia Mare. În lipsa unui loc de parcare, șoferii își lasă mașinile fie pe trotuare, fie chiar pe partea carosabilă.
6.500 de garaje autorizate și alte aproximativ 1.000 construite în mod abuziv reprezintă o altă problemă.
„Un loc de garaj ocupă - eu zic - două locuri și jumătate de mașini pentru că, de foarte multe ori, garajul nu e folosit ca și garaj, mașina nu e ținută în garaj”, spune Vasile Barbul, director general Direcția de Dezvoltare Publică Primăria Baia Mare.
Primăria Baia Mare vrea să le demoleze şi să facă trei parcări supraetajate.