Bruxelles-ul decide, Bucureştiul execută: autostrada Sibiu-Piteşti a devenit prioritate zero!
Comisia Europeană a salvat autostrada Sibiu-Piteşti. În urmă cu doi ani, oficialii români păreau mai încântaţi de o şosea de mare viteză care să lege Sibiul de Braşov, decât să construiască una care să ajute uzina Dacia să exporte maşini. Autorităţile au jonglat inclusiv cu ideea realizării într-o primă etapă a unui drum expres între Sibiu şi Piteşti, care să fie păstrat aşa sau să fie transformat ulterior în şosea de mare viteză. Bruxelles-ul a pus, însă, piciorul în prag, iar acum Ministerul Transporturilor promite începerea lucrărilor în 2017 şi finalizarea lor trei ani mai târziu.
Coşmarul şoferilor care acum traversează Carpaţii pe Valea Oltului ar putea lua sfârșit în 2020 când este termenul de finalizare a autostrăzii.
Primul pas este, însă, reactualizarea studiului de fezabilitate, care deocamdată este blocat de contestaţii. Autostrada va avea o lungime de 120 de kilometri şi va costa peste un miliard şi jumătate de euro. Acum transportatorii pierd mai mult de nouă ore pe drumul de la Bucureşti la graniţa cu Ungaria.
Pe lista priorităţilor sunt şi autostrăzile Paşcani-Bacău, aflată acum pe locul al doilea în lista de aşteptare, şi tronsonul Sibiu - Brașov. Nici şoseaua rapidă Comarnic-Braşov nu a ieşit din joc, ba mai mult, autorităţile consideră importantă continuarea ei până la Ploieşti. Iar în următorii 5-7 ani atenţia Ministerului Transporturilor se îndreaptă spre mai multe drumuri rapide din Crişana, Oltenia şi Moldova. Legătura Moldovei cu restul ţării se va face, deocamdată, doar printr-un drum expres între Bacău, Focşani, Buzău şi Ploieşti. Transportatorii spun, însă, că mai utilă ar fi fost o autostradă care să lege Moldova de Transilvania.
„Trebuie să vii cu traficul din Vest către Est. Nu are sens să fac un Bacău - Paşcani dacă nu am trafic acolo. Va fi cum a fost Cluj - Turda, cum a fost Bucureşti - Ploieşti, fără intrarea în Bucureşti. Trebuie să mergem de la Târgu Mureş la Paşcani şi uşor-uşor să ajungem la punctul terminus, graniţa cu Moldova”, spune Ion Lixandru, transportator.
Costul total al proiectelor de mai sus se ridică la peste 12 miliarde şi jumătate de euro.
Conform HotNews.ro, Master Planul pe Transport şi Strategia de Implementare - documentul care stabileste prioritizarea proiectelor - au fost modificate pentru a ţine cont de observatiile Comisiei Europene si sunt aproape gata sa fie retransmise oficialilor europeni pentru o aprobare finală. Astfel, în ceea ce privește prioritizarea proiectelor rutiere până în anul 2020, pe primul loc se află autostrada Sibiu - Pitești, iar pe doi e autostrada Bacău - Pașcani. Alte proiecte care apar prioritare sunt autostrăzile Sibiu-Brașov, Brașov-Ploiești, Cluj Napoca - Borș și Pitești-Craiova. La drumurile expres, legătura din Moldova pe ruta Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău capătă prioritate.
Poziţia oficială a Ministerului Transporturilor a fost precizată într-un comunicat de presă publicat pe site-ul propriu:
Ministerul Transporturilor întreprinde toate demersurile necesare în vederea finalizării proiectul autostrăzii Sibiu-Pitești până în anul 2020, acesta fiind prioritar pentru infrastructura rutieră din România, urmând să deservească în condiţii bune, traficul de tranzit internaţional, de mărfuri şi persoane.
După observațiile de la Comisia Europeană, autostrada Sibiu – Pitești figurează în Master Planul General de Transport pe primul loc la proiectele de autostrăzi cu un punctaj general de 112,22.
Ministerul Transporturilor precizează că autostrada Sibiu - Pitești figurează în MPGT ca prioritate zero, urmând a fi construită în perioada de implementare a proiectelor 2014-2020. Autostrada are o lungime de 120 km din care 20 de km sunt în zona de munte. Proiectul este evaluat la 1,6 miliarde Euro (fără TVA) iar execuția lucrărilor este prevăzută în perioada 2017-2020.
În legătură cu acest proiect, până în prezent au fost parcurse următoarele etape:
În data de 11.02.2015, CNADNR SA a desemnat câștigătorul pentru contractul "Revizuirea/Actualizarea Studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitești", acesta fiind Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL.
În urma desfășurării procedurii de achiziție publică „Revizuire/Actualizare Studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești”, a fost formulată o contestație în data de 23.02.2015 la rezultatul procedurii emis de către CNADNR SA. Contestația se află în soluționare la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
După finalizarea contractului de revizuire a Studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești, CNADNR SA va demara procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului de lucrări aferent autostrăzii Sibiu-Pitești.
Acest contract va fi împărțit pe loturi, fiecare lot având câte un antreprenor, astfel încât demararea și executarea lucrărilor să fie una progresivă, cu condiționarea firmelor care vor efectua lucrările de construcție de finalizarea loturilor de autostradă până în anul 2020.
„Autostrada Sibiu-Pitești este unul din proiectele prioritare pentru România, susținut prin Master Planul General de Transport. Știu că astfel de proiecte de amploare durează destul de mult, știu și că nivelul de așteptare al nostru, al tuturor, este destul de ridicat, dar am intrat pe făgașul normal care nu poate duce decât la finalizarea acestui proiect”, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
- Etichete:
- bucuresti
- autostrada
- comisia europeana
- bruxelles
- prioritate
- sibiu-pitesti
- autostrada sibiu pitesti
- constructie autostrazi
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News