În 2007, Diana s-a angajat la Tarom, a fost copilot un an pe boeing 737, iar de cinci ani este comandant la manșa unei aeronave ATR. A strâns până acum 4400 de ore de zbor, dintre care 2600 din poziția de comandant.
Diana Ventoneac, comandant ATR Tarom: „Zborul nu e neapărat libertate nebună şi viaţă trăită la intensitate maximă. Mai ales zborul de linie presupune multă pregătire, multe reguli pe care trebuie să le respecţi, multe examene, multă planificare în avans”.
Imaginea unui echipaj condus de bărbați este ceva obișnuit. În ultimii ani însă, tot mai multe femei au reușit să-și facă loc la manșă. Când Diana a ajuns prima oară la Tarom, din 202 piloţi, numai zece erau femei, toate copilot. Acum sunt 15 femei din 211 de piloţi, iar șase dintre ele comandă diferite tipuri de aeronave.
Diana Ventoneac: „Avem o colegă la Airbus care este comandant adjunct de detaşament, iar eu sunt şi tehnical pilot pentru detaşamentul ATR. Întotdeauna mi-am dorit să aduc meseria de pilot de linie mai aproape de pasagerii cu care zburăm”.
Pentru orice pilot cursa începe cu câteva ore mai devreme decât pentru pasagerii săi. Înainte să plece la avion echipajul se adună pentru informarea referitoare la rută, condiții meteo și regulile de securitate.
Înainte de decolare piloții verifică aeronava și pregătesc cabina pentru zbor.
Diana Ventoneac: „Imprevizibilul apare mereu şi trebuie să te adaptezi, uneori zborurile se decalează, din cauza condiţiilor meteo şi, la fel se întâmplă şi cu programul tău. Şi, în niciun caz, nu sunt două săptămâni la fel”.
Comandantul are întotdeauna decizia finală.
Diana Ventoneac: „Deşi mie mi se pare ceva absolut normal şi firesc ca o femeie să fie pilot, observ că pasagerii au clar o reacţie, nu sunt neutri faţă de acest lucru. Li se pare ceva ieşit din comun, dar reacţiile sunt în general pozitive”.
Fie el bărbat sau femeie, pilotul trece prin ani buni de studiu până să ajunge să zboare. Ca să urmezi Școala Superioară Aviație trebuie să treci testul medical și probele scrise. Urmează cursurile, care durează trei ani și la care înveți să pilotezi un avion de pasageri. Fiecare tânăr ieșit din școală își ia licența de zbor de la Autoritatea Aeronautică Română si trebuie să se specializeze pe un tip de avion.
La nivel mondial, doar 5% dintre piloții de aeronave comerciale sunt femei.