„Strict ca sustenabilitate - m-am uitat încă o dată pe toate datele - avem anual o încasare suplimentară de 2,6 miliarde din creşterea accizei, 1,5 miliarde din taxa specială pe construcţii şi, am verificat şi acum, faţă de anul trecut, la venituri curente, pe primele şase luni avem 3 miliarde de lei în plus”, a declarat ieri, Victor Ponta, în şedinţa de guvern.
Declaraţia vine după ce autorităţile au susţinut luni întregi că taxa suplimentară pe carburant va fi folosită pentru construcţia de autostrăzi.
Supraaciza a creat o serie de dispute între premier şi preşedinte
În martie anul acesta, Traian Băsescu a trimis o scrisoare publică prin care îi cerea lui Victor Ponta să nu introducă acciza pe carburanţi.
În scrisoarea sa, şeful statului a susţinut că taxa suplimentară pentru carburanţi nu era necesară şi că bugetul avea rezerve care puteau fi folosite. Premierul însă a venit cu precizări privind destinaţia banilor din acciză: cele 2,4 miliarde de lei care urmau să fie colectate de Finanţe aveau ca destinaţie bugetul Companiei de Autostrăzi.
În martie anul acesta, premierul afirma că sunt suficienţi bani de pensii şi salarii, după ce ministrul de Finanţe, Ioana Petrescu, lăsase să se înţeleagă, într-un interviu, că banii ar putea fi folosiţi şi pentru cheltuieli sociale. Victor Ponta declara că nu renunţă însă la supraacciza la carburanţi pentru că aceasta e cuprinsă în bugetul convenit cu Fondul Monetar Internaţional.
„Evident că avem bani de pensii şi salarii, dar orice schimbare a bugetului în sens negativ, în sensul că luăm nişte bani sau nu mai primim nişte bani, trebuie acoperită de undeva”, spunea Victor Ponta.
De cealaltă parte, şeful statului i-a atras atenţia premierului că, în opinia sa, supraacciza va genera inflaţie, dar şi scăderea consumului: „Prin această măsură s-ar pune o presiune mult prea mare și inutilă asupra mediului economic, dar și asupra consumatorului individual”.
Victor Ponta explica, însă, din nou, că banii proveniţi din supraaciză vor merge la autostrăzi, chiar dacă, mai întâi, vor fi strânşi de Ministerul Finanţelor.
„Toţi banii pe care statul îi colectează se duc în bugetul de stat, din bugetul de stat se repartizează pentru programe, bugetul CNADNR pentru autostrăzi şi cofinanţarea se va face din venituri estimate din acciză”, spunea premierul.
Taxa suplimentară a dus la scumpirea benzinei şi a motorinei cu 42 de bani pe litru.
„Nu au voie să schimbe destinaţia sumelor colectate din supraaccizare. Un protest se impune, aşa cum se întâmplă în Franţa, în Grecia, dar un protest real, în care în faţă să vină nişte oameni cărora cu adevărat le pasă de sectorul ăsta de activitate şi care pot mişca lucrurile către un protest aşa cum se face în lumea transpporturilor. Merită acest guvern, aşa cum au meritat toate celelalte dinainte, un protest adevărat în transport care să îi trezească, un duş rece. Şi cel mai bun protest ar fi să le arătam, să le demonstrăm ce înseamnă România fără transport, fără consum sau fără produse la raft”, a declarat la Digi24 Augustin Hagiu, specialist în transporturi rutiere.