Din 2008 şi până acum, în conturile Primăriei Capitalei au intrat peste nouă miliarde de euro. Din această sumă, o treime s-a dus pe salarii, taxe, impozite şi cheltuieli de administrare ale regiilor din subordine.
Restul de 6 miliarde de euro au rămas pentru investiţii. O mică avere care ar fi scos la liman cea mai mare regie de termoficare din ţară. RADET e însă înglodată în datorii, iar reţeaua de 4.000 de kilometri are peste jumătate de secol vechime.
Modernizarea tuturor CET-urilor din Capitală ar fi costat un miliard de euro, iar primăriei i-ar fi rămas suficient de mulţi bani încât să construiască de la zero nu unul, ci două sisteme complete de termoficare de dimensiunea celui din Bucureşti.
Primăria ar fi putut opta şi pentru un alt sistem. Cu aceşti bani, ar fi putut cumpăra centrale termice de scară pentru toate blocurile din Bucureşti.
Municipalitatea ar fi putut rezolva complet şi situaţia regiei de transport, una aflată foarte aproape de faliment şi cu un parc auto foarte vechi.
Primăria ar fi putut cumpăra 6.000 de tramvaie produse în ţară sau, dacă ar fi avut pretenţii de top, ar fi putut lua 3.000 produse în străinătate. În schimb, pe străzile din Capitală circulă în continuare astfel de vehicule vechi de mai bine de 40 de ani.
Din acelaşi buget s-ar fi putut cumpăra până la 20.000 de autobuze de ultimă generaţie. O altă problemă eternă a Bucureştiului, locurile de parcare ar fi putut fi rezolvată dacă primăria ar fi investit banii în zonele cele mai aglomerate.
Parcarea din Piaţa Universităţii are aproape cinci sute de locuri şi a costat 13 milioane de euro. Cu bugetul pe opt ani, Primăria Capitalei ar fi putut construi 450 de astfel de parcări.
6 miliarde de euro ar fi fost suficiente şi pentru construirea a 240 de pasaje rutiere, 100 de săli polivalente, 40 de stadioane mari sau 120 de spitale pentru copii. Ba mai mult, primarul Sorin Oprescu şi-ar fi putut îndeplini cel mai mare vis.
Estimată la un miliard şi jumătate de euro, autostrada suspendată a rămas la stadiul de proiect. Primăria Capitalei ar fi avut în tot acest timp bani suficienţi cât să construiască patru autostrăzi suspendate.
Lista completă a investiţiilor ratate şi a celor realizate
Din 2008 de când a devenit primar general şi până acum, Sorin Oprescu a avut un buget total de 9,2 miliarde de euro!! În medie, bugetul a fost de 1,1 miliarde de euro anual. În principiu, din bugetul unui an aproximativ o treime reprezintă cheltuielile cu salarii, taxe, impozite şi cheltuieli de funcţionare a instituţiilor din subordine. O alta treime se duce pe subvenţia la RADET şi RATB, iar restul banilor rămân pentru investiţii. Dacă eliminăm din calcul subvenţiile către cele două regii, Primăria Capitalei ar fi avut 6 miliarde de euro la dispoziţie, în perioada 2008-2015.
Ce se poate cumpăra cu 6 miliarde de euro:
- 3.000 de tramvaie moderne, de top, din import (2 mil. euro bucata)
- 6.000 de tramvaie produse la URAC Bucureşti sau în ţară (1 mil. euro bucata)
- 20.000 de autobuze Mercedes cu climă, rampă pentru persoane cu dizabilităţi (300.000 euro bucata)
- 300.000 de centrale termice de bloc (în Bucureşti sunt 16.000 de blocuri) - (20.000 euro bucata)
- reabilitarea celor 4 CET-uri - 1 miliard de euro
- construcţia de la zero a unui sistem de termoficare de 4.000 km, ca în Bucureşti - 2,5 miliarde de euro
Ce se putea construi cu 6 miliarde de euro:
- 450 de parcări precum cea din Piaţa Universităţii, de 450 de locuri (13 mil. euro bucata)
- 100 de sali polivalente de 10.000 locuri fiecare (60 mil. euro bucata)
- 240 de pasaje subterane/supraterane (25 mil. euro bucata)
- 40 de stadioane precum "Arena Naţională" (150 mil. euro bucata)
- 120 de spitale pentru copii, precum noul Spital Gomoiu, de şapte etaje (50 mil. euro bucata)
- 4 autostrăzi suspendate (1,5 miliarde de euro bucata)
Principalele realizări în mandatele lui Sorin Oprescu:
- Pasajul Basarab (250 mil. euro)
- Arena Naţională (234 mil. euro)
- Pasajul Pipera, Pasajul Mihai Bravu, Pasajul Piaţa Presei Libere
- reabilitarea Spitalului Foişor
- construcţia noului Spital de Copii "Victor Gomoiu" (50 mil. euro)
- reabilitarea Centrului Vechi (proiect preluat de la Adrian Videanu)
- reabilitarea reţelei de şcoli (credit de la Banca Europeană de Investiţii)
- reabilitarea a peste 100 km de străzi
Ce datorii a acumulat Primăria Capitalei în ultimii opt ani:
- 160 de mil de euro ar trebui plătite ca despăgubire lui Costică Costanda în scandalul "Parcul Bordei"
- 500 milioane de euro (credit preluat de la Videanu pentru cele 1.000 de autobuze cumpărate în 2007-2008)
- 700 milioane de euro datorii către ELCEN pentru agentul termic
- datoria RATB de 60 de milioane de euro către stat