Clienţii de elită, aşa cum sunt numiţi de bancheri, au parte de condiții pe măsura statutului: nu pierd timpul la cozile de la ghişeu şi nici nu aşteaptă să fie preluaţi de un funcţionar. Şi asta pentru că au linie directă cu bancherul lor, care le stă la dispoziţie la orice oră.
Liviu Rogojinaru este unul dintre oamenii de afaceri cu bancher personal.
„Dau telefon, spun cine sunt sau un cod de recunoaştere şi spun că am următoarea problemă: mi s-a blocat cardul, sunt nu ştiu pe unde în lumea asta şi vreau să fac o plată, am nevoie urgent să-mi faceţi un împrumut punând cash colateral, deci până ajung eu la bancă să fac toate formalităţile ca să semnez documentele... Sunt tot felul de ajutoare care te fac să funcţionezi mai repede”, spune Liviu Rogojinaru.
Pentru asta, însă, costurile unui bancher personal pleacă de la câteva sute de euro până la mii de euro pe an. În schimbul serviciilor, oamenii de afaceri primesc sfaturi pentru investiţii şi împrumuturi cu dobânzi mai mici decât cele pentru clienţii obişnuiţi. De exemplu, dobânda pentru credit este de 2%-3%, în loc de 6%, cât este media în piaţă.
„Te ajută să mergi mai repede spre minim, ţinând cont că există o fidelitate şi că ei câştigă mai mult de la tine decât de la 10 clienţi mărunţi”, mai spune omul de afaceri Liviu Rogojinaru.
Ca să fii client de elită al unei bănci trebuie să ţii în conturi cel puţin 100.000 de euro. Sunt bani pe care-i poţi investi la bursă, în fonduri speciale ori pe care să-i cheltuieşti pentru acţiuni la diverse firme ori pe titluri de stat. Sunt însă bănci pentru care pragul de la care eşti considerat un client înstărit este mai înalt.
„Dacă discutăm de clienţi cu averi ridicate, serviciile specializate pornesc pentru clienţii care au de la 250.000 de euro averi lichide, investibile, asta înseamnă clienţii de elită”, spune Andra Ion, bancher personal.
Indiferent de suma de pornire, însă, bancherii fac verificări suplimentare, ca să se asigure că banii pe care îi aduc clienţii sunt obţinuţi legal.
„Trebuie dovedită provenienţa banilor. Vorbim de reglementări internaţionale, care ne obligă să ne cunoaştem foarte bine clienţii”, afirmă Anca Demetrian, bancher personal.
Primele trei mari bănci din România au, în prezent, peste 7.000 de clienţi cărora le oferă servicii bancare private. Specialiştii spun că, dacă bancherul personal are fler, atunci profiturile sunt de două-trei ori mai mari decât cele obţinute din dobânzile clasice la depozite pe care le primesc clienţii obişnuiţi.