„Vreau să vă spun că procentul nu este real pentru că nu ține cont de elevii care nu s-au înscris la bac. Sunt elevi de clasa a XII-a și a XIII-a în număr de 162.000 existenți la sfârșitul anului. Pentru ei s-au cheltuit bani, profesorii au primit salarii și nu s-au înscris la bac pentru că nu s-au simțit în stare să ia examenul. 50 la sutaă, am calculat eu (n.r. - ar fi procentul corespunzător). Dacă calculăm raportat la numărul total de elevi existenți în clasa a XII-a și a XIII-a, procentul este de 51%”, a spus Ștefan Vlaston.
„Bineînțeles, sunt elevii noștri, noi am trecut prin patru ani de liceu, am plătit salarile profesorilor. Asta este o tehnică din ultimii doi ani, și anul trecut s-a întâmplat la fel, și la evaluarea națională, la fel, nu mi se pare în regulă să ingnori un număr așa mare - 47.000 de elevi nu s-au înscris la bac pentru că nu s-au simțit în stare să ia bacul. Aceștia ar trebui considerați picați, că nu văd ce alt motiv după ce 4 ani de zile stai în școală să nu te prezinți la bac, pentru că diploma asta își are rostul ei cand te angajezi. Așa că din punctul ăsta de vedere se continuă mistificarea și păcăleala pe care o face ministerul cu care eu nu sunt de acord”, a adăugat el.
„Avem 86.000 de reușiți la bac, din care 80.000 din seria curentă, vreau să spun că locurile cu plată la facultate sunt în jur de 60.000-65.000. Dintre aceștia 80.000, între cinci și zece mii pleacă afară, așa că principala consecință e că facultățile și programele de studii cu plată nu o să mai aibă clienți”, mai spune expertul.
Ștefan Vlaston a vorbit și despre cauzele procentului mic de absolvenți care iau examenul de bacalaureat.
„Nu toți elevii au resurse proprii să străbată un profil, un traseu pretențios cum e liceul, să învețe integrale, derivate, fizică cuantică, unii au inteligența dominant aplicativ practică. Dacă nu am avut școala profesională - acești elevi au intrat în școală în 2012. În 2012 nu exista niciun fel de școală profesională, au fost împinși de un sistem prost construit să urmeze liceul chiar și cei care nu au vrut să facă liceul. Asta e principala problemă”, a spus el.
Sistemul e de vină că nu le oferă trasee educaționale adecvate profilelor lor, intereselor lor, nu toți sunt făcuți să facă integrale și derivate, nu știu de ce nu se înțelege asta, mai spune Ștefan Vlaston.
„Eu am fost în învățământ 30 de ani, știu ce pot și ce nu pot copiii să învețe. Unii au înclinații practice, pot deveni meseriași de excepție, cu salarii bune”, a adăugat el.
Citiți și: