La opt luni de la inaugurare, Autostrada Orăştie - Sibiu este în pericol din cauza alunecărilor de teren. Pe cei 22 de kilometri ai tronsonului dintre Cunţa şi Sălişte sunt două zone cu probleme: la dealul de la Apoldu şi la viaductul Aciliu, lung de un kilometru şi înalt cât un bloc cu 20 de etaje.
Terasamentul dă semne că o ia la vale: un parapet e îndoit, o placă de beton este spartă, un semn rutier - strâmbat, iar țevile de scurgere sunt îndoite. În plus, viaductul care a costat 44 de milioane de euro s-ar putea transforma acum într-o capcană pentru şoferi.
Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii din Iaşi: „Dacă se produc tasări şi alunecări ale rampei sub viaduct, atunci este foarte grav. Înseamnă că execuţia, poate şi proiectarea, dar şi execuţia au fost prost realizate. Şi atunci se pot obţine nişte tasări diferenţiate foarte mari între rampa de acces pe viaduct şi viaductul propriu zis. Putem să mergem către viaduct şi să constatăm că viaductul este mai sus decât zona de pământ armat. (Reporter: Poate pune în pericol siguranţa traficului?) Fără îndoială”.
Situaţia, care poate duce la accidente grave, este cunoscută de autorităţi, care păstrează însă tăcerea.
Într-un raport realizat la comanda CNADNR de preşedintele Societăţii Române de Geotehnică şi obţinut în exclusivitate de Digi24 se arată clar că alunecările de teren sunt marea problemă a celor 22 de kilometri de şosea rapidă.
Foto: forum.construim-romania.ro
„Primele semne că pământul o ia la vale au fost în februarie 2012. Și cu toate acestea, primele propuneri de remediere a problemelor apărute din cauza alunecărilor de teren au venit abia după un an”, relatează Adela Mohanu, reporter Digi24.
Autostrada dintre Cunţa şi Sălişte a pornit cu stângul încă din faza de proiectare, dar şi constructorul italian a avut un rol major în accentuarea problemelor.
Raportul spune că excavaţiile au fost realizate fără un plan clar şi pe suprafeţe mult prea mari. În plus, timp de aproape un an şi jumătate, lucrările au fost sistate fix în zonele instabile, fără a se lua măsuri de protecţie şi reparare a suprafeţelor fisurate, aşa că apa adunată în urma precipitaţiilor a pătruns uşor în teren.
Raportul mai arată că nu s-au protejat lucrările nici pentru perioada de îngheţ - dezgheţ. Execuţia defectuoasă a dus şi ea la apariţia unor noi zone cu probleme.
Cei 22 de kilometri de drum au fost inauguraţi cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidenţiale de anul trecut. Bucata de şosea a costat statul român aproape 183 de milioane de euro. Şi culmea, pe alocuri, asfaltul a şi crăpat.
Narcis Neaga, şeful Companiei de Drumuri, dă însă asigurări că fisurile din asfalt nu sunt cauzate de alunecările de teren, ci de o greşeală de execuţie din partea constructorului.
Narcis Neaga, directorul general al CNADNR: „Deocamdată se lucrează pe costurile constructorului. Statul nu cheltuie niciun ban. El a avut un proiect. Ar fi trebuit să respecte proiectul. Noi considerăm că a fost o greşeală de execuţie. Nu au respectat proiectul. Ei voiau să închidă traficul complet pe autostradă. Noi am respins acest lucru şi iată că s-a putut face această reparaţie şi sub trafic”.
Digi24 vă prezentă, miercuri, în exclusivitate, un reportaj cu dezvăluiri despre greşelile în construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu, şi cum trebuie reparată acum o şosea proaspăt inaugurată. Iar greşelile, pe care nu şi le asumă nimeni, pot duce inclusiv la pierderi de vieţi omeneşti.