Parcul auto al Regiei Autonome de Transport Bucureşti este format din peste 1.500 de autobuze, troleibuze şi tramvaie. Mai puţin de 400 sunt sigure pentru călători, spun cei care le conduc.
„Starea tehnică a vehiculelor, în momentul de faţă, este deteriorată în proporţie de 70 la sută din numărul total de vehicule”, afirmă Alexandru Mihalache, lider de sindicat.
Ca să ţină în funcţiune vehiculele, şoferii cumpără piese de schimb din banii lor. George Neagu conduce un troleibuz şi cheltuie cu el ca şi cum ar fi maşină personală.
„Pornind de la cele mai simple, de la becuri până la perii de motor. Le-am găsit ultima dată tocmai la Măgurele, acolo a fost cel mai aproape la un preţ cât de cât accesibil”, spune George Neagu, şofer RATB.
Şoferii RATB merg cu maşinile lor personale prin toată ţara, să cumpere piese pentru autobuze sau troleibuze.
„Drumul, bineînţeles, din buzunarul nostru. Strângem bani doi-trei şoferi, ne punem la maşină şi mergem imediat”, mai spune șoferul RATB.
Şoferii spun că nu îi obligă nimeni să cumpere piesele, dar dacă nu o fac, tot ei au de suferit. Şefii lor au spus că nu au timp să îşi spună punctul de vedere în legătură cu acest subiect.
„Am scos din buzunar 1.300 de lei pentru a pune vehiculul în circulaţie. Dacă nu, autovehiculul rămânea imobilizat în garaj, iar eu eram obligat să stau rezervă şi să câştig 75 la sută din salariu”, spune Marius Irimia, şofer RATB.
Călătorii le dau dreptate şoferilor. Au amintiri teribile după un drum cu mijloacele de transport în comun din Bucureşti.
„Troleibuzele sunt sub orice critică, mai ales pe linia asta. Sunt uitate de Dumnezeu”, spune unul dintre călători.
„Sunt cam şubrede, într-adevăr. Scârţâie din toate încheieturile”, spune un alt călător.
RATB are datorii la stat de aproape 100 de milioane de euro şi nu poate organiza licitaţii să cumpere piese pentru că Fiscul i-a blocat conturile. Supravieţuieşte doar cu ajutorul subvenţiei primite de la Primăria Capitalei.