Acum, pe şosele sunt 14 puncte mobile şi 74 de puncte fixe de control al rovinietei prin camere de supraveghere. 23 au fost instalate anul acesta. Investiţia este una profitabilă şi pentru Compania de Drumuri, şi pentru bugetul de stat.
VEZI AICI Lista punctelor fixe de control a rovinietei
Peste 702 milioane de lei a încasat CNADNR din rovinietă în primele şapte luni ale anului, cu aproape 4% în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului. Spectaculoasă este, însă, creşterea numărului de amenzi. Valoarea acestora variază de la 250 de lei pentru un autoturism, dar ajunge la 4.500 de lei pentru un TIR.
„De la aproape 41.400 de procese-verbale de contravenţie în acest interval, la aproape 184.000 de procese-verbale. Este de aproape patru ori şi jumătate creşterea amenzilor. (...) Poate fi pusă şi pe instalarea unor puncte noi de control, dar şi pe ignoranţa unor utilizatori care circulă şi nu-şi dau seama că nu şi-au luat rovinieta şi poate fi pusă şi pe creşterea numărului de înmatriculări”, a explicat Cosmin Popescu, șef de direcție în CNADNR.
Dacă încasările din rovinietă ajung la CNADNR, banii din amenzi intră direct în visteria statului. Iar pe viitor aceşti bani ar putea fi chiar mai mulţi.
Creșterea tarifelor
Un proiect de act normativ propune creşterea tarifelor pentru anumite categorii de vehicule.
În cazul celor de marfă care au peste 3,5 tone, dar nu mai mult de 7,5 tone, rovinieta va fi mai scumpă.
Mai exact, tariful pentru o zi va fi de 11 euro, față de 4 euro, cât este în prezent. Cu 7, respectiv 3 euro mai scump va fi şi cel pentru o săptămână, respectiv o lună. Rovinieta pentru un an se va scumpi şi ea de la 320 de euro la 550 de euro. În acestă categorie intră aproape 18 mii de vehicule, potrivit Autorităţii Rutiere Române.
Creşteri vor fi și pentru vehiculele de transport de marfă care au între 7,5 și 12 tone.
Pentru alte categorii este propusă o scădere a tarifului rovinietei.
Pentru autoturisme, autobuze sau autocare, rovinieta rămâne neschimbată.
Autorităţile spun că fac aceste modificări de tarife pentru a transpune în legislaţia românească o directivă europeană de acum patru ani.
„Această directivă din 2011 stabileşte şi nişte proporţionalităţi între tariful zilnic, tariful lunar şi tariful anual reducând diferenţele dintre acestea. De exemplu tariful lunar nu poate să depăşească 10% din tariful anual”, spune Radu Dinescu, secretar general al UNTR.
În prezent, România are un parc auto de peste 5,7 milioane de autoturisme şi autovehicule.