Turismul românesc are o problemă cu plata datoriilor. Nu mai puţin de 70% dintre companiile din acest sector au fie prea puţină lichiditate, fie datorii prea mari. Iar câteva sute deja au restanţe către furnizori. Este foarte important şi tipul de afacere pe care îl desfăşoară o firmă din turism. Falimentul unei pensiuni nu îi afectează prea mult pe turişti. Însă problemele financiare ale unei agenţii de turism pot strica multe vacanţe. Iar insolvenţa neaşteptată a agenţiilor Genius şi Mareea le-a arătat turiştilor că trebuie să fie foarte atenţi când trebuie să îşi cumpere un sejur.
Anul trecut funcţionau în România peste 2.800 de agenţii de turism şi turoperatori. Este un număr mare. Poate chiar prea mare în condiţiile în care datele Ministerului de Finanţe, analizate de Keysfin arată că aproape 70% dintre companiile care vând vacanţe au probleme financiare. Două agenţii cunoscute de turism Genius şi Mareea au intrat de curând în insolvenţă. Iar în cazul Mareea, atât hotelierii, cât şi turiştii au fost luaţi prin surprindere, deoarece agenţia părea să aibă o situaţie financiară bună. A făcut anul trecut profit, iar datoriile sale păreau să fie suficient de mici cât să fie gestionate cu uşurinţă. În schimb, Genius a fost pe pierdere anul trecut, şi avea datorii la fel de mari ca cifra de afaceri.
Analiza celor de la Keysfin arată că 30% dintre agenţiile de turism din România sunt supraîndatorate şi, dintre ele, 261 şi-au dublat datoriile într-un singur an.
O firmă care are în mod constant venituri mari îşi poate ţine sub control împrumuturile. Dar atunci când datoriile se împletesc cu diverse probleme, riscul de insolvenţă creşte semnificativ.
Nu mai puţin de 1.000 de agenţii de turism, adică 39% din total au un capital propriu negativ, ceea ce înseamnă fie că au avut an după an pierderi, fie că acţionarii au renunţat să mai reinvestască profitul obţinut.
Tot peste 1.000 este şi numărul agenţiilor de turism şi al turoperatorilor care au o criză de lichidităţi. Dacă nu reuşesc să facă rost de capital proaspăt sau de venituri noi, aceste firme ajung inevitabil în insolvenţă.
Iar din cele 2.800 de firme româneşti care se ocupă cu vânzarea vacanţelor 514, adică 18% aveau facturi restante faţă de furnizori.
Totuşi, după ce au pus cap la cap toate aceste riscuri, analiştii de la Keysfin au ajuns la concluzia că într-o situaţie asemănătoare cu cea care a dus la insolvenţa Genius Travel se află doar 30 de agenţ?ii şi turoperatori.
Sunt acele firme de turism care chiar se află într-o stare critică, în vreme ce restul de 1900 au probleme financiare, dar încă mai au şanse de scăpare. Numele agenţiilor aflate în pragul insolvenţei nu au fost făcute publice, iar turiştii au început să simtă că achiziţia unui sejur începe să semene cu o ruletă rusească în care nu se ştie niciodată dacă banii achitaţi ajung mai departe la hoteluri şi la companiile aeriene.
Iar poliţele de asigurare ale agenţiilor de turism sunt de multe ori prea mici pentru a despăgubi toţi clienţii afectaţi de o insolvenţă. De aceea se vorbeşte tot mai mult de posibilitatea înfiinţării unui fond de garantare a vacanţelor.