Anchetă pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj, după ce o cisternă care alimenta un avion a lovit uşor aeronava. Cei o sută de pasageri au plecat spre Basel cu o întârziere de şase ore. Alte trei zboruri au fost întâziate. Nu este primul incident produs pe acest aeroport. În ianuarie anul acesta, un avion a ieşit de pe pistă acoperită de zăpadă iar în 2015 un bărbat a reuşit să înşele vigilenţa filtrelor de securitate şi să urce ilegal la bordul unei aeronave.
Avionul urma să decoleze spre Basel, Elveţia, la ora 7 şi 20 de minute. Cu puţin timp înainte, când echipajul făcea ultimele pregătiri, aeronava a fost lovită de o cisternă care o alimenta cu apă.
Iuliu Pop, directorul operaţional al Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” Cluj: „Nacela necomandată a urcat şi a atins partea inferioară a avionului şi undeva s-a realizat o înfundare, undeva pe un milimetru, a carenajului.”
Pasagerii au stat în avion mai bine de două ore. Nu au ştiut nimic despre incident în tot acest timp.
„Am stat în avion de la ora 7 până la 9 când ne-au anunţat să coborăm că nu mai porneşte avionul că are ceva defecţiune tehnică”, spune un pasager.
„Nu, nu s-a auzit nimic. Numai au zis că s-a zgâriat”, povesteşte altul.
Alte zeci de pasageri se aflau în autobuzele de transfer spre aeronavă sau în aeroport în momentul producerii incidentului.
„Ne-am îmbarcat în autobuz, am mers până lângă avion. Am stat lângă avion vreo 15, 20 de minute apoi ne-au adus înapoi în sala de aşteptare”, spune unul dintre aceştia.
Imediat după incident, avionul a fost verificat de specialişti.
David Ciceo, directorul Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” Cluj: „Facem verificări, siguranţa pasagerului este pe primul loc, dar este un incident minor. Noi am declanşat o investigaţie internă că să vedem cauzele acestui incident.”
Până la urmă pasagerii au fost îmbarcaţi într un alt avion care a decolat cu destinaţia Basel în jurul orei 13. Potrivit companiei aeriene, decizia de a trimite o altă aeronavă în cursă a fost luată atât pentru siguranţa pasagerilor, cât şi pentru a reduce întârzierea.
Nu este primul incident produs pe aeroportul Internaţional din Cluj. La începutul anului, o aeronavă cu peste o sută de pasageri la bord, care venea de la Bucureşti, a derapat şi a ieşit de pe pistă. Reacţia turnului de control în momentul în care pilotul a anunţat că are o problemă a fost şocantă.
Pilot: Turnule, 9301 - tocmai am ieşit din pistă.
Turnul de control: Confirm. Bine aţi venit! Continuaţi spre Delta (n.r. altă pistă), către poziţia de îmbarcare.
Pilot: Nu m-aţi înţeles! Este PAN, PAN (n.r.- cod de urgenţă). Am ieşit din pistă.
Înainte de aterizare, aeronava a survolat de câteva ori aeroportul deoarece pe pistă acţionau utilajele de deszăpezire. Când a primit aprobarea de aterizare, pilotul a fost informat că are condiţii medii de frânare. Între timp însă vremea s-a înrăutăţit, arată un raport al Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile. Ulterior au apărut înregistrări audio din turnul de control ce arătau că decolările şi aterizările se desfăşoară cu dificultate din cauza unor probleme cu sistemul de iluminare a pistei. Conducerea aeroportului a negat informaţiile.
Un alt incident s-a produs în ianuarie 2015 când un bărbat de 31 de ani a reuşit să ocolească filtrele de securitate şi să ajungă în cabina piloţilor unui avion privat, care se pregătea de decolare. Potrivit conducerii aeroportului, bărbatul ar fi spart un geam şi aşa ar fi reuşit să ajungă în zona restricţionată. Odată ajuns la bordul aeronavei, bărbatul a făcut mai multe poze şi un selfie. Distracţia nu a durat însă mult. Poliţiştii de frontieră l-au ridicat imediat şi l-au dus la audieri.