Anul viitor, drumarii ar trebui să înceapă construcţia a peste 200 de kilometri de autostradă pe banii lor. Îşi vor recupera investiţia din taxele de drum impuse de Compania de Autostrazi.
Cel mai aşteptat drum este cel spre Braşov. Şefii de la Drumuri spun că vor semna contractul de astfaltare a celor 58 de kilometri de şosea până la finalul anului.
„În 2016 cu siguranţă va fi în trafic. Nu ştiu dacă în totalitate sau doar o parte din ea”, a spus Narcis Neaga, director general CNADNR.
Taxa pentru autostrada Comarnic Braşov ar putea fi 8 lei. Vom plăti şi dacă vrem să mergem la mare pe autostradă.
„Costă într-un fel (să construiești - n.r) între Comarnic și Brașov și în alt fel între Pitești și Craiova sau centura Capitalei, care este pur și simplu la câmpie nu are tuneluri, nu are consolidări”, a declarat Valentin Stoica, director general firmă de proiectare.
Numai că firma care va realiza o nouă şosea de centură a Capitalei va trebui să repare şi autostrăzile către Piteşti şi Constanţa.
Aşa că taxa pentru un drum Piteşti-Constanţa ar putea trece de 50 de lei. Compania de Drumuri vrea să taxeze şi drumul de la Piteşti la Craiova, autostradă care nu există încă.
„Ar trebui să mergem cu un sistem forfetar pe zi, aşa cum este rovinieta”, a spus Ion Lixandru, transportator.
Aşa cum se practică în Austria, Ungaria sau Slovacia. Barierele la intrările pe autostrăzile cu taxă au italienii.
„Când ajungi la 30 de metri de barieră, prin senzori, camere, se ridică bariera, face un mic zgomot şi treci. Nu ai telepass, poţi plăti cash sau cu alte tipuri de carduri”, explică un șofer de autocar.
Anul trecut, de pe cei 5.700 de km de autostrăzi, italienii au adunat aproape 5 miliarde de euro, aproape cât Germania. Ungaria, Polonia şi Cehia au strâns aproximativ 350 de milioane de euro fiecare.
La noi nu există taxe pentru cei 540 de kilometri de autostradă, dar jumătate dintre drumurile de mare viteză necesită reparaţii. La începutul mandatului, USL a promis că va construi 1.200 de km de autostrăzi.