„Vreau să spun, ca să închidem dezbaterile la Legea Educației, noi avem o altă concepție. Nu credem că școala românească trebuie să fie o junglă în care doar cei puternici supraviețuiesc. Cred în această idee, în care și cei mai buni să fie recompensați, dar și cei mai slabi să fie ajutați să fie mai buni. Din punctul meu de vedere, modificările la Legea Educației sunt bune și binevenite”, a spus Victor Ponta în ședința de Guvern.
Modificările aduse la Legea Educației
- cei aflaţi în conducerea universităţilor pot rămâne pe termen nelimitat în funcţii
- rectorii pot ocupa şi funcţia de parlamentar
- studiile doctorale se pot face şi "cu frecvenţă redusă"
- se introduce a treia sesiune de Bacalaureat
- primarii vor face parte din Consiliile de Administraţie ale şcolilor
„Aceste modificări vor avea impact peste câțiva ani când vor avea absolvenți analfabeți care nu sunt în stare să citească”
Ciprian Ciucu, director de programe la Centrul Român pentru Politici Europene, a declarat pentru Digi24 că „Guvernul a modificat Legea Educației fără o consultare și în dispreț total față de efortul făcut în timpul guvernelor Boc, Tăriceanu, consultări care au dus la această lege foarte utilă”.
„De foarte mult timp se cereau astfel de modificări, fiindcă educația este proastă și pe științe și pe activități lingvistice. Reforma inițiată de Daniel Funeriu și Legea Educației în varianta aceea corespundea unei nevoi urgente, acum ce s-a întâmplat ca acest efort de guvernare util să fie șters cu buretele și avem o revizuire a filozofiei care ar fi dus la o creștere a calității educației”, a adăugat Ciprian Ciucu.
„Ce face acum Guvernul Ponta e să tolereze lipsa de muncă din partea elevilor și profesorilor. Aceste modificări vor avea impact peste câțiva ani când vor avea absolvenți analfabeți care nu sunt în stare să citească, să facă înmulțumiri, împărțiri – competențe de bază”, a menționat directorul de programe al CRPE.
El a mai acuzat și că aceste modificări răspund intereselor universităților particulare, „care au nevoie să își alimenteze cu studenți bugetele”, dar și că răspund „unor interese electorale”.
Modificările aduse de cabinetul Ponta „ratează fondul problemei”
Marian Staș, coordonatorul programului educațional „Liderii Mileniului 3”, a spus că discuțiile privind modificările aduse la Legea Educației nu se vor opri doar pentru că așa a anunțat premierul.
„E o temă extrem de importantă și numai faptul că anunță oprirea înseamnă trecerea sub preș a problemei și păstrarea elefantului mare în încăpere”, a subliniat el.
Marian Staș a adăugat că modificările aduse de cabinetul Ponta „ratează fondul problemei”.
„Fondul problemei îl reprezintă că România e în secolul XXI și funcționează ca o școală de secol XX”, a menționat Marian Staș.
„Cele trei proiecte fundamentale transformaționale sunt: definirea setului de valori pe care școala ca sistem trebuie să le cultive pentru secolul XXI, pentru că acum învățământul preuniversitar nu cultivă nicio valoare de secol XXI; al doilea proiect revine la modelele de arhitecturi curiculare de secolul XXI, urgent de pus în fapt pentru gimnaziu și liceu; al treilea proiect revine la strategia de resurse umane, centrată pe o cariera didactică pentru profesorii din preuniversitar”, a spus Marian Staș, coordonatorul programului educațional „Liderii Mileniului 3”.