Sindicatele din învăţământ se întâlnesc luni cu premierul Mihai Tudose, printre temele de discuţie numărându-se necesitatea elaborării unei noi legi a educaţiei naţionale care să acorde elevului rolul central în ceea ce înseamnă educaţia din România, programele şcolare învechite, subfinanţarea sistemului, salarizarea angajaţilor din educaţie, relatează News.ro.
În ceea ce priveşte Legea educaţiei, sindicaliştii consideră că un act normativ realizat cu responsabilitate şi supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educaţie din România, ei urmând să solicite Guvernului să le comunice care este graficul elaborării, dezbaterii publice şi adoptării acestei legi.
Opinia sindicatelor din învăţământ referitoare la programele şcolare este că acestea sunt învechite şi neadaptate cerinţelor de pe piaţa muncii.
„Elevii nu sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor din plan profesional şi nici măcar pentru a-şi gestiona singuri viaţa. Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin practică, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii; ele trebuie adaptate la cerinţele reale ale pieţei muncii. Când va lua Guvernul României o asemenea decizie, aşteptată cu interes de milioane de elevi, de părinţii acestora, de cadrele didactice dar şi de mediul economic, care se plânge de slaba pregătire a absolvenţilor de învăţământ?”, se întreabă profesorii.
Ei consideră că „subfinanţarea educaţiei plasează şcolile din România într-un alt secol" şi că lipsa dotărilor în cele mai multe dintre unităţile de învăţământ accentuează şi mai mult starea precară a sistemului de educaţie.
Sindicatele din învăţământ reclamă şi că banii câştigaţi în instanţă ajung în buzunarele cadrelor didactice, după lungi amânări, faptul că, deşi salariile brute ar urma să fie majorate cu 50%, creşterea salariilor nete în educaţie va fi de 25% în anul 2018, dar şi că în sistemul de educaţie pensia medie este de sub 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei.
O altă problemă pe care cadrele didactice vor să o discute cu premierul se referă la calculul incorect al sporurilor.
„Deşi conform H.G. nr/. 38/2017 salariile de bază s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15%, calcularea sporurilor, indemnizaţiilor prevăzute de art. 3 3 alin. (4) din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu se face la salariile de bază majorate de la 1 ianuarie 2017, ci aceste sporuri şi indemnizaţii sunt calculate prin raportare la salariul de bază din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic", susţin sindicaliştii.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ susţine şi renunţarea la costul standard per elev, considerând că atât timp cât determinarea acestuia se face prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Educaţiei, în funcţie de cuantumul cheltuielilor de personal stabilit de Ministerul Finanţelor Publice pentru salariaţii din învăţământ şi aprobat de Parlamentul României, prin Legea bugetului de stat, existenţa acestui cost standard nu se justifică.
„În situaţia în care Guvernul României nu va face efortul de a găsi soluţii la problemele expuse mai sus, Executivul trebuie să ia în calcul faptul că există riscul major să se declaşeze un conflict de amploare, în sistemul de învăţământ, în toamna acestui an", avertizează sindicaliştii.