În prima zi de cursuri, studenţii au aflat cum se iau deciziile în cazul unui atac cibernetic. Întâi, fiecare student a fost ales ca reprezentant al unei ţări NATO. Apoi, scenariul era simplu: hackeri din Rusia atacau Polonia.
„Trebuie stabilit cu certitudine că acesta este într-adevăr un atac care provine din Rusia, dacă ordinul a fost dat sau nu de însuşi Guvernul rus, dacă atacul este oprit sau nu, dacă infrastructura informatică a fost sau nu complet afectată”, explică Jason Wiseman, program manager al Atlantic Treaty Association.
Pentru că scenariul ia in calcul atacul împotriva unei ţări NATO, şi celelalte state membre se implică. Fiecare student a oferit o soluţie.
„Este o situaţie foarte sensibilă, pentru că se petrece în interiorul NATO, dar trebuie să ne păstrăm calmul şi să acordăm ajutor partenerilor din Alianţă”, oferă răspunsul reprezentantul Marii Britanii.
„Să vedem ce fel de informaţii clasificate au fost dezvăluite pentru că ar putea afecta nu doar acest scut de apărare ci şi alte misiuni importante”, spune și reprezentantul Poloniei.
„Ar trebui catalogat ca un real şi foarte periculos atac faţă de securitatea cibernetică a guvernului polonez şi de cea a NATO ca întreg”, adaugă reprezentantul Cehiei.
Experienţa a fost instructivă, acesta fiind şi scopul Şcolii NATO de la Sibiu.
„Vrem să punem în practică atât paneluri, atât pe noua prioritate NATO, cât şi pentru a dezvolta abilităţile teoretice pe care studenţii le învaţă la facultate şi vor să le pună în practică”, afirmă George Manea, organizator și preşedintele Euro Atlantic Diplomacy Society.
Până miercuri, când se vor încheia cursurile, studenţii vor mai învăţa despre viziunea strategică de viitor a NATO, despre capacitatea de apărare a Alianţei şi despre desfăşurarea de trupe din Afganistan.
Citiți și:
INTERVIU Digi24. Sorin Ducaru: Negocierile pentru șefia NATO trebuie să fie discrete
Bogdan Aurescu la Digi24: România are o contribuție importantă în NATO