Experţii în Educaţie propun mai puţine discipline pentru elevi. Iar asta presupune unirea unor materii. De exemplu, la ora de matematică, să fie predată şi Informatica. Copiii să nu mai aibă în orar Chimie sau Biologie, ci una sau două ore pe săptămână de Ştiinţele Mediului sau Ştiinţele Vieţii. Iar Muzica şi Desenul să se transforme într-o singură oră de Arte.
Citiţi şi
Academicianul Solomon Marcus, la Digi24: Cuvântul-cheie în şcoala românească este agresiunea. Fiecare pagină de manual îl agresează pe copil
O altă propunere este ca elevii să facă mai multă mişcare, trei ore pe săptămână de Sport, faţă de una sau două, câte sunt în prezent. Iar experţii spun că trebuie dublat, chiar triplat numărul de opţionale, ales de fiecare şcoală, astfel încât profesorii să poată particulariza orarul în funcţie de contextul social, georgrafic, economic din regiunea respectivă.
„Nu putem să menţinem Educaţia într-un pat al lui Procust, în care să înghesuim elevii, indiferent de ce aspiraţii, ce înclinaţii, ce resurse sau talente au. Problema este că de 24 de ani dezbatem, ne consultăm, analizăm, dar nu facem niciun pas înainte. Şi consecinţa este: ultimul loc la PISA, abandon şcolar masiv, 50% promovare la bac şi piaţa muncii ţipă după specialişti,” spune Ştefan Vlaston, expert din grupul de lucru al ministrului.
Iar schimbarea mult aşteptată ar mai putea dura câţiva ani. Această variantă cu propunerile experţilor urmează să fie analizată de reprezentenţii Ministerului Educaţiei, iar noul plan-cadru ar urma să fie anunţat la sfârşitul acestei luni, după care trebuie modificată şi programa. Aşadar, un proces de durată, care ar urma să fie gata în 2020. În tot acest timp, mai este ceva de făcut. Experţii spun că învăţământul viitorului nu poate să existe fără un nou model de carieră didactică. Să existe pentru profesori pograme dedicate de licenţă şi master, iar pentru dascălii care deja sunt la catedră este nevoie de cursuri, astfel încât să poată preda interdisciplinar.
„N-am reuşit să ne focalizăm până acum, dar începem un ciclu nou pe fonduri structurale. Mesajul meu este şi va fi constant pe perioada cât voi conduce Ministerul, că avem nevoie să investim resursele astfel încât fiecare cadru didactic să aibă o a doua sau a treia competenţă, pentru a putea aborda dincolo de strict disciplinar lucruri care nu neapărat sunt la altă disciplină, dar pot fi transversale disciplinei pe care dânşii o stăpânesc,” explică Adrian Curaj, ministrul Educaţiei.