Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a spus marți seara la Digi24 că România nu este pregătită pentru școala online, deși în multe mari orașe din țară incidența cazurilor de Covid se apropie de 6 la mie. El spune că nu există conținut digital, conectivitate sau profesori pregătiți pentru asta. În aceste condiții, ministrul spune că până vineri autoritățile vor decide dacă școlile se închid sau rămân deschise și după 6 la mie.
Sorin Cîmpeanu: Am primit la minister 183 de petiții – părinți, profesori – pentru trecerea școlii în online și 175 de petiții pentru păstrarea școlilor deschise cu prezență fizică. Nu vom decide în funcție de diferența asta, sunt foarte multe propuneri antagonice. Unii vor să se închidă odată cu atingerea pragului de 6 la mie, sunt foarte speriați. Îmi cer scuze... sunt speriați de mersul la școală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri sau în alte locuri. Iar alții vor să rămână deschise și după 6 la mie.
Interesul copiilor este să nu se întrerupă școala. Riscul nu poate fi eliminat, riscul poate fi gestionat. Dacă oprim școlile, acei copii vor sta în alte locuri, pentru că au posibilitatea să meargă, sunt permise tot felul de alte activități, mult mai puțin securizate din perspectivă sanitară.
După regulile de astăzi, dacă vineri se va depăși pragul de 6 la mia de locuitori, în București spre exemplu, unde azi avem 5,57, în Cluj avem 5,59, deci azi, marți, sunt aproape de 6 la mie. Ziua de referință este vineri. Dacă vineri se depășește 6 la mie, după regulile din seara asta, când vorbim, se intră în online cu excepția școlilor speciale. Creșele și grădinițele rămân deschise.
Dacă cei cu competență medicală se vor pronunța în acest sens, vom vedea. Deocamdată, regula este clară – se atinge pragul de 6 la mie, toată săptămâna viitoare școlile intră în online și se revine când se coboară sub acest prag.
Cîmpeanu: Învățământul online este făcut în condițiile în care nu sunt îndeplinite simultan 5 condiții
Nu există legislație primară în acest sens. Țările care au luat anumite măsuri, au luat pe baza unei legislații primare. În contextul dat, în această seară nu avem această posibilitate. Până vineri va trebui să ne decidem într-un fel. Și va trebui ca deciziile luate să fie sustenabile din perspectivă legală. Atfel, ne îndreptăm încă o dată spre pierderi cauzate de învățământul online, făcut în condițiile în care nu sunt îndeplinite simultan cele 5 condiții.
Unu – conectivitate generalizată, și nu avem. Doi – echipamente disponibile, și nu avem, în pofida eforturile care s-au făcut, sute și sute de mii de echipamente care s-au achiziționat, tot nu putem spune că fiecare elev are acces la un echipament adecvat pentru online. Trei – nu avem conținut digital. Chiar dacă avem conectivitate și tablete și profesori dornici să facă acest lucru, nu există conținut digital. Să trimiți temele pe WhatsApp nu înseamnă conținut digital. Patru - nu avem toți profesorii pregătiți pentru predarea online. Avem câteva zeci de mii de profesori, dar sunt peste 200.000. Și cinci – chiar dacă am avea și conectivitate, și tablete, și conținut digital, și profesori, dacă nu ai platforme de evaluare online, dedicate, nu poți încheia actul educațional, care în orice situație trebuie să se încheie printr-o evaluare.
Editor : L.C.