„Au fost depunctaţi pentru că li s-a cerut măsura versurilor. Ei sunt obişnuiţi să dea măsura poeziei sau a strofei”, a spus unul dintre părinți.
Ştefania Atanasiu este mama unei eleve olimpice care a obţinut la simulare la limba română nota 10, însă la Evaluarea Naţională puţin peste nota de 8.
„E o lecţie dură pe care o iau copii noştri la 14 ani şi nu mi se pare normal. Baremul a fost întocmit incorect şi a fost privit de către profesorii care l-au corectat în mai multe feluri”, a mai spus un părinte.
„Poezia pe care ne-a dat-o nouă nu a avut nicio legătură cu ce am făcut noi şi, de asemenea, cred că baremele au un pic prea stricte, având în vedere că limba română e bogată în cuvinte”, a adăugat Maria Atanasiu, elevă.
La Şcoala nr. 56 din Capitală din 178 de elevi mai bine de jumătate au depus contestaţii. În scrisoarea deschisă adresata Ministerului părinţii vor să tragă un semnal de alarmă faţă de modul în care au fost corectate lucrările.
„Întrebarea noastră retorică de altfel a fost: când anume au fost apreciaţi greşit aceşti copii. În cei 8 ani de şcoală când li s-a dat not de 9 şi de 10, la olimpiade, la simulări sau poate la Evaluare Naţională”, a menționat un alt părinte.
Demersul părinţilor este susţinut şi Consiliul Naţional al Elevilor, care atrage atenţia că subiectele au fost concepute fără să se ţină cont de programa şcolară.
„Până la finele ciclului gimnazial se studiază, în şcolile de stat şi private din România, conform programei şcolare aflate în vigoare, genul liric, dar doar specia pastel; specia filozofică, din care face partea poezia 'Gânduri pentru Anul Nou' de Ion Minulescu, text pe care s-a bazat primul subiect al examenului, se studiază în ciclul liceal”, se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Elevilor.
Premierul României, Victor Ponta, lasă rezovarea acestei probleme în seama specialiştilor din educaţie.
Reprezentaţii Ministerului consideră că subiectele de anul acesta au fost pentru nivel mediu.
„Subiectele la proba de Limba şi literatura română din cadrul Evaluării Naţionale, sesiunea iunie 2014, au fost realizate în concordanţă cu programa şcolară parcursă de elevi”, se apără Ministerul Educaţiei.
„Subiectele la proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale, sesiunea iunie 2014, au fost realizate în concordanţă cu programa şcolară parcursă de elevi şi cu prevederile metodologiei de examen. De asemenea, subiectele au avut un nivel de abordare mediu, aşa cum a demonstrat-o procentul ridicat de elevi care au obţinut medii peste 5 (73,1%). În plus, pe lângă pregătirea constantă de la clasă, susţinută de cadrele didactice, MEN a oferit elevilor modele de subiecte similare cu acelea pe care le-au avut de rezolvat, încă de la sfârşitul lunii octombrie 2013”, a precizat Ministerul Educaţiei.
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți cere demisia cadrelor didactice din Centrul Național de Evaluare care au elaborat subiectele probei de Limba română la Evaluarea Națională.