Iniţiatorii doresc ca în legea educaţiei să se specifice faptul că statul susţine preşcolarii, elevii şi studenţii cu probleme şi nevoi speciale, precum şi cei care au fost şcolarizaţi, parţial, în alte ţări.
În proiect se mai menţionează că echivalarea studiilor se face automat, pe baza unor norme interne, de către Ministerul Educaţiei, care elaborează metodologia prin care se recunosc automat diplomele şi certificatele de studii, complete sau parţiale, obţinute în statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, Confederaţia Eleveţiană, Statele Unite ale Americii, Canada, Australia şi Noua Zeelandă, precum şi din alte ţări care au un învăţământ preuniversitar la nivel echivalent.
Echivalarea se va face pe baza unei liste aprobate şi reactualizate de Ministerul Educaţiei.
Parlamentarii menţionează, în expunerea de motive, că aproximativ 3,5 milioane de români locuiesc şi muncesc în străinătate. ”Copiii acestora fie rămân în ţară sub îngrijirea rudelor şi urmează şcoala în România, fie sunt şcolarizaţi în străinătate”, arată aceştia.
Potrivit iniţiatorilor, la întoarcerea în ţară, aceşti copii se confruntă cu greutăţi majore, fiind obligaţi să susţină examene de echivalare pentru materii pe care nu le-au studiat sau să repete anii de studiu, pentru a parcurge şi aceste materii.
Actuala legislaţie prevede recunoaşterea automată a studiilor copiilor care au fost şcolarizaţi în state ale Uniunii Europene. În cazul celor care au urmat şcoala în SUA, Canada, Australia, Noua Zeelandă, sunt obligaţi să susţină examene, în scurt timp de la întoarcerea în ţară, pentru anumite materii.
”Aceste condiţii discriminatorii pentru copiii români care au studiat parţial în străinătate fac dificilă întoarcerea familiilor cu copii în ţară şi determină unele familii să abandoneze copiii în România, în timp ce familia lucrează în străinătate. Interesul naţional cereintegrarea rapidă şi garantată de către stat, a susţinerii acestor copii şi a familiilor lor”, mai arată deputaţii şi senatorii care au semnat proiectul de lege.
Proiectul de lege mai prevede încadrarea copiilor cu studii incomplete în grupul copiilor cu nevoi speciale de educaţie.
De asemenea, se prevede organizarea de cursuri suplimentare pentru elevii integraţi în învăţământul românesc, în vederea recuperării rapide a materiilor necesare pentru absolvire, cum ar fi Limba Română sau Istoria României.
”România ar trebui să fie o ţară mamă bună şi nu o mamă vitregă, înlăturând discriminarea copiilor care au studiat în ţări cu învăţământ dezvoltat, dar din afara zonei UE, faţă de cei care au studiat în ţările Uniunii Europene.
Iniţiativa legislativă a fost semnată de 80 de senatori şi deputaţi de la PSD, PNL, PC, UNPR, DP, UDMR şi independenţi.
Guvernul a transmis un punct de vedere prin care nu susţine propunerea legislativă.
Senatul este forul decizional în acest caz. Astfel, propunerea va intra mai întâi în dezbaterea Camerei Deputaţilor.