Foto: Facebook/Camelia Săpoiu
Este o bătaie de cap pentru elevi să scoată dintr-un text cuvinte polisemantice, locuțiuni, metafore și repetiții și încă o jumătate de pagină de cerințe, dar când textul trebuie ascultat și mai ales dintr-o melodie fredonată de toată lumea, problema se schimbă puțin.
Camelia s-a gândit că melodia „Cai verzi pe pereți” a lui Smiley i-ar face mult mai atenți pe elevii din clasa a XI-a de la „Liceul Eugen Lovinescu” din București și ora ar decurge într-un mod amuzant, dar util.
Concluzia: „Știți expresia aceea a feței unui copil căruia îi faci o bucurie mare și neașteptată și el nu-și poate opri un zâmbet mare, mare de tot? Și te privește și râde și cu ochii? [...] Muzica lor, exercițiile mele”, scrie profesoara pe blogul său.
Ies ore de neuitat chiar și de Halloween, deși Camelia nu-și propune neapărat asta.
Foto: Facebook/Camelia Săpoiu
După ce găsește clasa decorată cu lumânări, dovleci, lilieci și păianjeni, iar în bănci elevi cu dinți de vampir, profa regândește imediat lecția: „Tu, profesor de română, iubeşti creativitatea, aşa că vei verifica altfel Moara cu noroc. Intri în joc şi le ceri: a) Eşti o vrăjitoare bătrână. Ai ajuns la Moara cu noroc inainte de prima vizită a lui Lică. Îi vei ghici lui Ghiţă viitorul, îi cunoşti destinul. b) Eşti banul câştigat necinstit. Tu, mai bine ca oricine, cunoşti frământările lui Ghiţă. c) Eşti una dintre crucile de pe marginea drumului ce duce la moară. Vei povesti tot ce ai văzut de la Sf. Gheorghe până de Paşte”.
În februarie, profa de română le pregătește elevilor lecția „Valentine’s day și registrele stilistice ale limbii”, iar din scenariu fac parte trandafirii și bomboanele de pe bănci, dar și arhaisme, neologisme și regionalisme care vor sta frumos în mesaje de dragoste alcătuite de adolescenți în diferite registre ale limbii.
Foto: Facebook/Camelia Săpoiu
Camelia Săpoiu își plimbă elevii pe la vernisaje, dar îi și provoacă să facă cel mai mare om de zăpadă sau cea mai gustoasă salată de fructe. Păstrează legătura cu copiii pe Facebook, într-un grup numai al lor, unde îi anunță imediat cum află când se țin simulările naționale sau dacă iarna închide școlile sau nu.
Dar înainte de Facebook, profa de română a avut cont de hi5: „Înainte de Facebook a fost hi5. Printr-un august, acum câţiva ani, aveam nevoie (urgent!) de exemple din argoul adolescenţilor şi rugămintea mea on-line către elevii mei (prin yahoo messenger) a rămas fără rezultat (era vacanţă şi deh!). Cum simpozionul de lingvistică nu aştepta, am găsit soluţia: hi5 şi mulţi prieteni, fără nicio selecţie. Aşa mi-am făcut comunicarea ştiinţifică despre argoul adolescenţilor, cu exemple din limba vie şi necenzurată din comentariile de pe hi5”, a mai povestit aceasta pe blogul său.
Foto: Facebook/Camelia Săpoiu
Elevii îi răsplătesc eforturile şi metodele şi rămân cuminţi în bănci câte o pauză întreagă, doar pentru ca profa să termine de recitat o poezie sau sfârşesc ora într-un ropot de aplauze pentru dascălul lor care le-a interpretat pe voci „Când stăpânul nu-i acasă” de Emil Gârleanu.
Text: Oana Racheleanu